Wschód Kultury Inne Brzmienia

i

Autor: Warsztaty Kultury

Znamy ostateczny line'up tegorocznych Innych Brzmień!

2022-06-15 12:34

Wielkimi krokami zbliża się prawdziwe święto fanów muzyki alternatywnej. Festiwal Wschód Kultury - Inne Brzmienia 2022! W Lublinie usłyszymy m.in. Beardymana, Juliana Sartoriusa, a także ukraiński duet Cluster Lizard.

Już na początku lipca rozpocznie się w Lublinie kolejna edycja festiwalu Wschód Kultury Inne Brzmienia. Zespołami, które również zaprezentują się podczas festiwalu są legendarny brytyjski duet Godflesh, punkjazzowa supergrupa Lean Left, gwiazda brytyjskiej sceny elektronicznej Squarepusher i zespoły Scream, Soulside, Girls Against Boys oraz Escape-ism.

- Wkrótce kolejne ogłoszenia, tym razem związane z działaniami pozamuzycznymi, wśród których nie zabraknie doskonałego programu filmowego, wystaw, spotkań i premier literackich, wydarzeń dla dzieci oraz warsztatów i dyskusji dla profesjonalistów z branży muzycznej - mówi Agnieszka Stefanek z Warsztatów Kultury w Lublinie.

Kogo zobaczymy na scenie?

Beardyman – pod tym pseudonimem ukrywa się Darren Alexander Foreman, pochodzący z Londynu beatboxer, wokalista, wielokrotnie nagradzany muzyk, multiinstrumentalista, przez wielu uważany za czołowego artystę w swoim gatunku. Nie ma w tym żadnej przesady, Beardyman bowiem na scenie potrafi w pojedynkę wygenerować rzeczy absolutnie genialne. Opierając się przede wszystkim na swoim głosie, niezwykłych umiejętnościach wokalnych i technikach wydobywania dźwięku, artysta tworzy dla widowni niezapomniane show. Okrzyknięty przez BBC „Królem dźwięku, władcą bitów", jest cyfrową supergwiazdą i jednym z pionierów zapętlania na żywo. Beardyman jest także muzycznym talentem komediowym uznanym przez takie postaci jak Tim Minchin i Jack Black. Z wielkim wyczuciem, ale też humorem, bawi się takimi gatunkami jak techno, dubstep, breakbeat czy drum’n’bass, zaś jego wyobraźnia i możliwości wydają się nie mieć granic.

Julian Sartorius – pochodzący ze Szwajcarii wybitny perkusista, perkusjonalista i mistrz instrumentów rytmicznych. Jego solowe występy to prawdziwa magia i pokaz tego, co zdolny artysta jest w stanie zrobić z perkusyjnym instrumentarium. Podczas Innych Brzmień Julian Sartorius, poza występem koncertowym, stworzy też autorski dźwiękowy spacer po centrum Lublina, pokazując jak można podchodzić do zagadnień dźwięku, ciszy, hałasu i muzyki w miastach. Na przestrzeni lat artysta przemierzył w zasadzie całą planetę, koncertując w wielu miejscach i dzieląc scenę m.in. z takimi legendami alternatywy jak Jaki Liebezeit, Arto Lindsay, Marc Ribot, Deerhoof czy Faust.

Anushka Chkheidze – pochodząca z Gruzji wschodząca gwiazda muzyki elektronicznej. Lata dzieciństwa spędziła w Kharagauli, gdzie uczęszczała do szkoły muzycznej i śpiewała pieśni ludowe w zespole młodzieżowym, a w wieku 11 lat zaczęła występować w małej wiejskiej kaplicy. W jej autorskiej muzyce czuć silny wpływ tamtych lat, ale równie mocno bawi się także ambientem i muzyką klasyczną. Realizuje się także jako twórczyni muzyki filmowej i teatralnej. Jej debiutancki album „Halfie” z 2020 r. zdobył „Tsinandali Prize” i był nominowany przez IMPALA do nagrody „European Independent Album of the Year 2020”. Chwilę później Anushka powróciła ze swoim drugim pandemicznym albumem „Move 20-21”, który sama opisuje jako podróż umysłu przez przestrzeń i czas, bez żadnego fizycznego ruchu.

Cluster Lizard – projekt na styku muzyki elektronicznej, sztuk wizualnych i grafiki komputerowej. Tworzą go uznani ukraińscy artyści – Dmytro Fedorenko (aka Kotra) oraz Kateryna Zavoloka, na co dzień działający w Berlinie i związani z labelem KVITNU. W swojej twórczości odwołują się do klasyki kina i literatury science fiction, ale także do malarstwa abstrakcyjnego, fotografii czy chociażby gier wideo i komiksu. Ich sety to błyskotliwe i pełne popkulturowych nawiązań wycieczki w świat ambitnej elektroniki. Jak mówią o sobie sami muzycy, Cluster Lizard tworzy dystopijną ścieżkę dźwiękową dla dziwnego filmu science fiction, który jeszcze nie został nakręcony.

Dlina Volny – pochodzące z Białorusi trio eksploruje takie gatunki jak zimna fala, post-punk czy synthwave. Z jednej strony muzycy w kreatywny sposób czerpią zarówno z tradycji tych nurtów, jak również z bogatej spuścizny alternatywnej i elektronicznej sceny wschodnioeuropejskiej. Z drugiej strony śmiało wybiegają w przyszłość, nadając swojej twórczości futurystyczny, a momentami oniryczny i odrealniony klimat. Dlina Volny to dziś jeden z najciekawszych i najoryginalniejszych głosów na współczesnej scenie naszych wschodnich sąsiadów. Warto zapamiętać tę nazwę – można być pewnym, że jeszcze sporo dobrego przed nimi.

MaDMApper – Sergey Novitskiy to pochodzący z Mińska artysta dźwiękowy i wizualny (na koncie ma m.in. spektakularne wizualizacje dla białoruskiej alternatywnej supergrupy Serebryanaya Svadba), stojący na czele projektu łączącego w sobie nowoczesne, kreatywne podejście do obrazu wideo z szeroko rozumianą muzyką elektroniczną. Brzmienie oparte w dużej mierze na beat-maszynach, syntezatorach i przetwornikach w połączeniu z wizualnymi eksperymentami artysty daje bardzo interesujące efekty.

Kadabra Dyskety Kusaje – ukraińsko-polski duet elektroniczny. Tworzą go Mariya Mavko – pochodząca ze Lwowa wokalistka i flecistka oraz Michał Szczepaniec, wrocławski multiinstrumentalista i producent. Duet tworzy muzykę z pogranicza folku, dreampopu i eksperymentalnej elektroniki. Swoją pierwszą EP-kę, zatytułowaną „Simplex”, zespół wydał w 2019 roku nakładem Seszele Records. Był to minialbum koncepcyjny, bazujący na radzieckiej książce dla dzieci zatytułowanej „Byłem w komputerowym mieście”, opowiadającej o przygodach chłopca Aloszy, który trafił do miasta ukrytego w trzewiach komputera. W kwietniu tego roku ukazał się debiutancki album duetu zatytułowany „Slowa”.

Soulside – kolejna z legend skupionych wokół oficyny Dischord Records. Skład założony w połowie lat 80. przez grupę szkolnych kolegów, okazał się z czasem jednym z najważniejszych przedstawicieli amerykańskiej sceny hardcore i post-hardcore. Z upływem lat poszczególni członkowie grupy skupili się na odrębnych poszukiwaniach muzycznych – tak powstała m.in. kolejna z zaproszonych do Lublina grup, czyli Girls Against Boys czy dowodzone przez Bobby’ego Sullivana Seven-League Boots – formacja sprawnie łącząca punk z brzmieniami reggae. Podobnie jak w przypadku Scream, również Soulside szykuje się obecnie do wydania nowego albumu studyjnego. Muzycy zakończyli już pracę w studiu pod okiem znanego z grupy Jawbox J. Robbinsa, a garść swoich pomysłów i sugestii dorzucił też ponoć sam Ian MacKaye.

Girls Against Boys – załoga wywodząca się w prostej linii z hardcore-punkowej sceny Waszyngtonu, współtworzona w trzech czwartych przez muzyków formacji Soulside oraz Eliego Janneya. Obecnie zespół rezyduje w Nowym Jorku, a ich styl to połączenie post-punka, hardcore’u, noise’u oraz indie rocka. Jednym z wyróżników grupy jest używanie jednocześnie dwóch gitar basowych, co nadaje ich muzyce wyjątkowego brzmienia. Girls Against Boys od lat pozostają kluczowym przedstawicielem mocnej, gitarowej sceny, mając na koncie wspólne trasy z całą jej światową czołówką, na czele z Rage Against The Machine, The Jon Spencer Blues Explosion, Foo Fighters, Interpol, Jawbox, Fugazi, Garbage czy Atari Teenage Riot. Do Lublina zawitają w lipcu, promując m.in. jubileuszowe wydanie płyty „House of GVSB” i będzie to jedyna okazja, by zobaczyć w Polsce ten znakomity zespół w ich koncertowej odsłonie.

Escape-ism – Ian Svenonius to bez wątpienia jedna z najbarwniejszych postaci na alternatywnej scenie muzycznej Waszyngtonu, choć jego działalność z biegiem lat stała się w zasadzie globalna. Począwszy od lat 80. zasilał on szereg legendarnych formacji na czele z Nation of Ulysses, The Make-Up, Weird War czy Esacpe-ism. Z tą ostatnią grupą, którą współtworzy z Alexandrą Cabral, pojawi się w lipcu w Lublinie. Artyści poza koncertem swojego – jak sami mówią – „senno-dźwiękowego dramatu”, pokażą też film „The Lost Record”. Obraz ten związany jest z ich albumem pod tym samym tytułem, a w epizodach pojawiają się m.in. takie legendy sceny alternatywnej jak Henry Rollins czy Kid Congo. Svenonius weźmie też udział jako jeden z gości w dyskusji panelowej poświęconej historii Dischord Records.

Wschód Kultury - Inne Brzmienia już 7 lipca na Błoniach pod Zamkiem. Wstęp na wydarzenie jest darmowy.