Rowery

i

Autor: Jacek Werner /Radio ESKA

Lublin wysoko w rankingu bezpieczeństwa dla rowerzystów. Cykliści jednak są sceptyczni [AUDIO]

2021-03-26 12:25

Lublin jest jednym z najbezpieczniejszych miast w Polsce dla rowerzystów. Tak wynika z rankingu przygotowanego przez serwis Centrum Rowerowe. Dodatkowo Kozi Gród znalazł się na piątym miejscu spośród dziewięciu największych ośrodków pod względem udziału infrastruktury rowerowej w ogólnej liczbie kilometrów dróg publicznych.

– Widzimy, że Polacy coraz chętniej korzystają z uroków jazdy na rowerze, dlatego postanowiliśmy sprawdzić w jakich warunkach podróżują w największych miastach. Zwróciliśmy uwagę nie tylko na długość tras rowerowych, ale także na liczbę stacji napraw, stowarzyszeń, czy budżet przekazany na projekty rowerowe. Dobrze rozplanowana infrastruktura to nie tylko komfort dla rowerzystów, ale przede wszystkim większe bezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu – podkreśla Patrycja Adamczyk, Specjalista ds. content marketingu z Centrum Rowerowego, organizatora rankingu.

Twórcy raportu porównywali miasta m.in. pod względem:

  • Podstawowej infrastruktury rowerowej – drogi rowerowe, stojaki, punkty napraw,
  • Bezpieczeństwa rowerzystów,
  • Funkcjonowania systemu rowerów publicznych,
  • Środków finansowych przeznaczonych przez miasto na rozwój infrastruktury rowerowej.

Lublin nie wypada najgorzej jeśli chodzi o liczby, wysoko uplasował się też w kwestiach bezpieczeństwa. W 2019 roku na terenie miasta miało miejsce 137 wypadków z udziałem cyklistów. Mamy najmniej wypadków ze wszystkich badanych miast. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajmuje Bydgoszcz.

- Cieszymy się z niezłego miejsca Lublina, ale chciałbym przy tej okazji zaznaczyć, że takie rankingi nie są zbyt miarodajne - zaznacza Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego i dodaje: - Rzeczywiście ogólna liczba kilometrów dróg rowerowych jest w Lublinie wysoka, ale co z tego, skoro infrastruktura jest "poszatkowana" i nie prowadzi wszędzie tam, gdzie rowerzyści chcieliby dojechać? Wciąż do centrum prowadzą tylko pasy rowerowe od wschodu i droga rowerowa wzdłuż Bystrzycy. To za mało.

To właśnie ten wskaźnik cykliści uznają, za ten, który nie oddaje w pełni rzeczywistości.

- Dochodzi też aspekt systemu roweru publicznego. Tu tylko przypomnę, że za nami otwarcie ofert drugiego przetargu na ponowną obsługę i wszystko wskazuje na to, że nie uda się go uruchomić - dodaje Kowalik.

W Lublinie nie buduje się za dużo.

- Fatalnie wypadamy tam, gdzie twórcy raportu zbadali ile kilometrów nowej infrastruktury dla rowerów powstało w 2020 roku. Mamy co prawda pandemię, ale porównywalne wielkością do Lublina miasta mogą się pochwalić nawet kilkunastoma kilometrami tych dróg, a Lublin wybudował w tym czasie... 100 metrów - zaznacza Kowalik.

Najwyżej w tym zestawieniu znalazła się Warszawa (46,6 km).

Ogółem w rankingu brano pod uwagę 9 największych polskich miast. Lublin zajął piąte miejsce ex-aequo z Gdańskiem, zdobywając 52 punkty. Tu zwyciężyła Warszawa (68).

Pełny raport znajdziecie tutaj.

O komentarz do raportu poprosiliśmy Krzysztofa Kowalika z Porozumienia Rowerowego: