Już nie Nextbike, a MPK. Lubelski Rower Miejski znowu się zmieni

2022-09-05 16:20

Rower miejski w Lublinie będzie uzupełnieniem komunikacji miejskiej. Całym systemem będzie kierowała spółka MPK Lublin. Ratusz ogłosił właśnie nowy plan na Lubelski Rower Miejski. Umowa z dotychczasowym operatorem systemu wygaśnie z końcem listopada tego roku. Od nowego sezonu mieszkańcy będą korzystali z miejskich rowerów na nowych zasadach.

- Mamy system LUBIKA, gdzie będzie można wpiąć podsystem roweru miejskiego - mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Oczywiście system roweru miejskiego wymaga swojej infrastruktury, aplikacji. Na pewno zaletą będą preferencyjne zasady zarówno dla posiadaczy LKM, czyli dla osób odprowadzających podatki w Lublinie. Bardzo dużym bonusem będą priorytety dla użytkowników komunikacji zbiorowej. Chodzi o to, że chcemy dać bardzo duże możliwości, bezpłatny wręcz przejazd użytkownikom komunikacji miejskiej, czyli krótko mówiąc: jeździsz komunikacją zbiorową, będziesz miał darmowe minuty jeżeli chodzi o system roweru miejskiego. Chcemy utrzymać 50 procentową obniżkę dla osób odprowadzających w Lublinie podatki.

MPK będzie zarządzało systemem Lubelskiego Roweru Miejskiego, a to oznacza, że firma będzie zajmowała się rozwożeniem rowerów, ich serwisowaniem i magazynowaniem.

- Mam nadzieję, że integracja tego systemu roweru miejskiego z komunikacją miejską przyniesie same plusy i użytkownikom komunikacji i użytkownikom rowerów miejskich - mówi Tomasz Fulara, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Użytkownicy obecnej komunikacji miejskiej dostaną w gratisie możliwość jazdy rowerem, co zdecydowanie powinno ożywić ten rower, po dwóch latach pandemii. Co też ważne te rowery nie pójdą na złom. Oczywiście zostaną zrebrandingowane, odnowione, stan techniczny będzie poprawiony, ale rower, ta rama i ten kształt pozostanie z nami na dłużej.

Do dyspozycji mieszkańców Lublina ma być 700 rowerów, czyli dokładnie tyle samo ile w mijającym sezonie Lubelskiego Roweru Miejskiego.

- Planujemy zachować istniejącą flotę - mówi Arkadiusz Niezgoda, zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością w Urzędzie Miasta Lublin. - Co do ilości stacji: mamy w tej chwili 82 stacje stacjonarne, 38 stacji pasywnych. Planowane jest uzupełnienie na węzłach przesiadkowych o stacje pasywne, więc łącznie będzie około 130 stacji.

Nowy system ma ruszyć 1 marca. Rowery otrzymają nową szatę graficzną nawiązującą do barw Lublina. Mieszkańcy naszego miasta mają w głosowaniu zdecydować, jak ostatecznie będzie wyglądał rower i stacje. Przygotowano trzy warianty. Głosować będzie można od 6 do 12 września na stronie ZTM Lublin.​