Nielegalny mural reklamowy

i

Autor: Kuba Kusy

Przedsiębiorcy znaleźli sposób na obejście uchwały krajobrazowej?

2021-10-13 16:36

Na coraz większej liczbie budynków zamiast zamiast płacht reklamowych pojawiają się… murale zachęcające do kupna towaru czy skorzystania z usługi.

Kuba Pogorzelski z inicjatywy ŁADny Kraków, walczącej z nielegalnymi nośnikami i chaosem przestrzennym zwraca uwagę, że taki wybieg to efekt nieprecyzyjnych przepisów. 

Murale sposobem na obejście uchwały krajobrazowej?

Uchwała krajobrazowa nie reguluje jednoznacznie tej formy reklamy. Reguluje billboardy, siatki, pylony, ale nie murale. W związku z czym firmy reklamowe wykorzystują tę lukę - stwierdza. 

Dodaje, że nie należy walczyć z muralami, bo te przez długie lata - czy to w międzywojniu, czy to w czasach PRL - były podstawowym narzędziem promocji, a niektóre z realizacji można podziwiać do dziś. Grunt, by malowidła były estetyczne i nie były kopiami często nieestetycznych billboardów. 

Dariusz Nowak, rzecznik urzędu miasta ripostuje: Obowiązująca od lipca ubiegłego roku uchwała krajobrazowa przewiduje taką formę reklamy. Kluczowe jest jednak spełnienie kilku warunków.

Reklamy w formie muralu są dozwolone, ale muszą być spełnione określone warunki. Po pierwsze ich powierzchnia jest ograniczona do 12 mkw, a po drugie muszą być na tzw. ślepych ścianach, na których nie może być drzwi, ani okien - wyjaśnia. 

Podkreśla, że chcący stworzyć malowidło reklamowe muszą zgłosić ten fakt do Wydziału Architektury, a mural musi zaopiniować również miejski plastyk. 

Dodaje, że UMK zajmuje się już kilkudziesięcioma skargami na murale reklamowe. Jeżeli mieszkańcy mają zastrzeżenia, co do ich legalności powinni skontaktować się z Wydziałem Architektury, który jest odpowiedzialny za egzekwowanie zapisów uchwały krajobrazowej.

Kolizja osobówki z TIRem na autostradzie A4

Którym typem osobowości jesteś?

Pytanie 1 z 8
Opisz swój charakter