Orlen

i

Autor: Marek BAZAK/East News Orlen przejął stacje paliw w Austrii, teraz modernizacja i integracja z grupą

Wiadomości

Poważne zmiany na Orlenie. Reforma płockiego koncernu dotknie prawie trzystu stacji paliw

2024-01-08 14:29

Orlen przejął 267 stacji paliw w Austrii pod marką Turmöl i stał się trzecią pod względem udziału w tamtejszym rynku paliwowym grupą detaliczną, poinformował prezes Orlenu Daniel Obajtek. Dodał, że stacje czeka teraz integracja z grupą i modernizacja, a rebranding to temat na przyszłość. To jednak nie wszystko. Orlen analizuje już kolejne akwizycje, w Austrii i w innych krajach. Jak odbije się to na polskim rynku?

Orlen przejął stacje paliw w Austrii, teraz modernizacja i integracja z grupą

"Przejęliśmy 267 stacji paliw austriackiej firmy Turmöl i staliśmy się trzecią pod względem udziału na tamtym rynku paliw grupą detaliczną. Wartość transakcji jest standardowo zastrzeżona w umowie. Natomiast mogę zapewnić inwestorów, że pozwala osiągnąć dobrą stopę zwrotu z akwizycji", powiedział prezes Daniel Obajtek. W ocenie prezesa wejście na rynek austriacki zdecydowanie wzmacnia płocki koncern. "Wchodzimy tam nie tylko w obszar detaliczny, ale i hurtowy. Mamy w Austrii ponad 10 proc. udziału w rynku. To optymalna z punktu widzenia logistyki wielkość. W ramach transakcji przejęliśmy też znaczącą część rynku hurtowego paliw. To oraz bliskość naszych aktywów rafineryjnych w Czechach pozwoli optymalizować logistykę i zagwarantować stabilność dostaw na stacje paliw", powiedział.

Orlen: przejęta spółka Doppler Energie zmieni nazwę na Orlen Austria, analizowane są kolejne akwizycje

"Wchodzimy tam nie tylko w obszar detaliczny, ale i hurtowy. Mamy w Austrii ponad 10 proc. udziału w rynku. To optymalna z punktu widzenia logistyki wielkość. W ramach transakcji przejęliśmy też znaczącą część rynku hurtowego paliw. To oraz bliskość naszych aktywów rafineryjnych w Czechach pozwoli optymalizować logistykę i zagwarantować stabilność dostaw na stacje paliw", powiedział. Stacje w Austrii będą póki co działać pod bardzo popularną na tym rynku marką Turmöl. Natomiast będą systematycznie dostosowywane do standardów Orlen. "Na dziś priorytetem jest integracja nowej spółki z grupą kapitałową i modernizacja sieci, natomiast ewentualny rebranding to temat na przyszłość. Format poszczególnych stacji będzie zależał od jej przelewów i przesłanek ekonomicznych. W Austrii rebranding będzie poprzedzony analizą rozpoznawalności naszej marki w tym kraju, badaniami rynku. Stawiamy na ewolucję, a nie rewolucję", dodał. 45 proc. przejętych przez Orlen stacji w Austrii działa w popularnym na tym rynku formacie samoobsługowym. Na ponad 130 stacjach można zrobić zakupy, a na ok. 80 skorzystać z oferty gastronomicznej. 25 stacji wyposażone jest w panele fotowoltaiczne.

Spółka Doppler Energie GmbH, która dotychczas była operatorem austriackiej sieci stacji paliw pod marką Turmöl, udostępnia także sieć ładowarek dla samochodów elektrycznych pod marką Turmstrom z 35 punktami ładowania w 29 lokalizacjach.

Austria jest siódmym krajem, w którym Orlen prowadzi działalność detaliczną. Koncern obecny jest w Polsce, Niemczech, Czechach, na Litwie, a za kadencji prezesa Obajtka Orlen wszedł na trzy nowe rynki: słowacki, węgierski i austriacki. "Na każdym z tych siedmiu rynków osiągamy dodatni wynik" - powiedział prezes. W strategii do 2030 roku Orlen zapisał cel co najmniej 3,5 tys. stacji paliw. "Praktycznie już ten cel zrealizowaliśmy, ponieważ po wejściu na austriacki rynek posiadamy łącznie 3439 stacji. Uważam, że detal jest stabilnym obszarem, jeśli chodzi o przynoszenie zysków, dlatego będziemy w niego konsekwentnie inwestować" - powiedział Daniel Obajtek.

W ciągu niespełna 8 lat na modernizację i rozwój stacji Orlen przeznaczył 8,7 mld zł. Zysk operacyjny z całej działalności detalicznej, w tym sprzedaży produktów gastronomicznych, w tym okresie wyniósł 21,6 mld zł.

Prezes poinformował, że w ostatnich latach grupa Orlen zmodernizowała ponad 61 proc. swoich stacji w Polsce z istniejących niemal 2 tysięcy.

ZOBACZ TAKŻE: Na te psy trzeba mieć zezwolenie. Bez tego nie możesz zostać właścicielem

Express Biedrzyckiej - prof. M. MOLĘDA-ZDZIECH