Kraków Południe: węzeł A4 z zakopianką

i

Autor: GDDKiA Kolejny krok do rozbudowy węzła Kraków Południe

Opatkowice: kolejny krok do rozbudowy węzła Kraków Południe. Kiedy ruszą prace na skrzyżowaniu A4 z zakopianką?

2023-02-10 14:51

Prace nad planowaną rozbudową węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu A4 i zakopianki w Opatkowicach trwają od 2020 roku. Jak podała w czwartek, 9 lutego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, poczyniono kolejny krok do rozbudowy drogi, jednak zgromadzenie wymaganej dokumentacji jeszcze trochę potrwa. Szacuje się, że zanim zostanie wbita pierwsza łopata, miną jeszcze dwa lata.

Rozbudowa węzła Kraków Południe. Na jakim etapie są prace? LUTY 2023

9 lutego GDDKiA poinformowała, że poczyniono kolejny krok do rozbudowy węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu A4 i zakopianki w Opatkowicach.

Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest już złożony w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - przekazuje Dyrekcja.

Kiedy ruszą prace na skrzyżowaniu A4 z zakopianką?

i

Autor: GDDKiA Kolejny krok do rozbudowy węzła Kraków Południe w Opatkowicach

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (w skrócie decyzja środowiskowa, DŚU) to decyzja administracyjna, której zadanie polega na takim ukształtowaniu planowanego przedsięwzięcia, aby w możliwie najmniejszym stopniu pogorszyło stan środowiska. 

Po uzyskaniu decyzji środowiskowej kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Procedury te będą trwać co najmniej dwa lata, a prace budowlane związane z rozbudową węzła Kraków Południe są planowane na lata 2025-2026

Kraków Południe: jak pojedziemy nowym węzłem A4 z zakopianką?

Wariant 4 przebudowy węzła Kraków Południe został wybrany jako preferowany i ten wariant był podstawą do złożenia wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wariant 4 został wypracowany po konsultacjach społecznych z mieszkańcami. 

Według założeń wariantu nr 4:

  • zakopianka na południe od przejścia pod istniejącą łącznicą autostradową wznosić się będzie w konstrukcjach oporowych na obiekt mostowy;
  • istniejące łącznice autostradowe z kierunku Katowic i Rzeszowa na południe od A4 będą się rozdzielały prowadząc ruch na poziom +1 po stronie wewnętrznej, a na poziom „0” na zewnątrz od nich;
  • również zakopianka w kierunku południowym, przed projektowanym obiektem mostowym, będzie posiadała łącznicę wyjazdową na poziom „0”;
  • w przeciwnym kierunku sytuacja wyglądała będzie analogicznie: z projektowanej estakady w poziomie +1, (zanim wysokościowo sprowadzona zostanie do stanu istniejącego) w kierunku centrum Krakowa (pod wiadukt w ciągu istniejącej łącznicy) nastąpi wyprowadzenie ruchu na łącznicę w kierunku Rzeszowa oraz Katowic;
  • natomiast z poziomu „0” obsługującego ruch lokalny zaprojektowane zostaną łącznice, które łączyć się będą z w/w łącznicami w kierunkach Rzeszowa i Katowic oraz zostanie zaprojektowane połączenie z istniejącą drogą w kierunku centrum Krakowa;
  • obszary lokalne o których mowa oraz projektowane wloty istniejących ulic (ul. Taklińskiego, Poronińska i Kłuszyńska) w poziomie „0” będą skomunikowane poprzez skrzyżowanie typu rondo „biszkopt”;
  • połączenie ronda z zakopianką odbywać się będzie dzięki dwukierunkowym dodatkowym jezdniom wzdłuż zakopianki;
  • po stronie zachodniej i wschodniej w/w dodatkowe jezdnie zostaną połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/ Ważewskiego z zakopianką;
  • skrzyżowanie ul. Opatkowickiej z dodatkową jezdnią zaprojektowane zostało bez relacji w lewo, w kierunku południowym (jednokierunkowy wyjazd z zakopianki), natomiast skrzyżowanie ul. Ważewskiego z dodatkową jezdnią posiada pełne relacje – wylot na południe jednokierunkowy (wjazd na zakopiankę);
  • prowadzenie ruchu pieszego zostało przewidziane wzdłuż dróg lokalnych. Na odcinku od istniejącego wiaduktu w ciągu zakopianki (nad autostradą A4 po stronie zachodniej) zaprojektowano ciąg pieszorowerowy, który przejściem podziemnym pod łącznicami prowadzić będzie bezkolizyjnie ruch pieszych i rowerzystów w rejon ul. Taklińskiego;
  • przejście pomiędzy zachodnią i wschodnią stroną inwestycji odbywać się będzie w poziomie „0” za pomocą przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych;
  • natomiast w okolicy ul. Ważewskiego i Opatkowickiej za pomocą bezkolizyjnego przejścia dla pieszych (podziemnego lub nadziemnego);
  • w wariancie 4 przewidziano również przystanki autobusowe dla komunikacji zbiorowej usytuowane w miejscach zbliżonych do istniejących lokalizacji oraz budowę przejścia podziemnego pod ul. Zakopiańską, w rejonie skrzyżowania ulic Zakopiańskiej, Taklińskiego i Poronińskiej.

Więcej materiałów TUTAJ

Celem rozbudowy węzła Kraków Południe w Opatkowicach jest poprawa płynności ruchu na węźle drogowym oraz na wylotówce w kierunku Zakopanego. Rozbudowa ma przyczynić się do równomiernego rozłożenia ruchu przy wyjeździe z Krakowa oraz do zwiększenia przepustowości na łącznicach autostrady A4

Strzelanina w Krakowie. Morderstwo na ul. Sławkowskiej