Bilety MPK Kraków kasownik

i

Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie Zdjęcie poglądowe

Komunikacja

Kontrole w komunikacji miejskiej będą rzadsze? Drastyczny krok Spółki Rewizor

2023-06-30 15:30

Rewizor – firma, która prowadziła kontrole biletów w autobusach i tramwajach komunikacji miejskiej w Krakowie w piątek, 30 czerwca wypowiedziała umowę miastu i równocześnie rozwiązała umowy z pracownikami. To nagła decyzja. Zdaniem dotychczasowej firmy odpowiedzialnej za kontrole biletów ich liczba drastycznie spadnie.

Rewizor zrywa umowę z miastem. Spadnie liczba kontroli biletów w MPK Kraków

Firma Rewizor, która była odpowiedzialna za kontrole biletów w autobusach i tramwajach komunikacji miejskiej w Krakowie wypowiedziała umowę miastu. To działanie nieprzypadkowe, bo niedawno Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie poinformował, że od 1 lipca przejmie dotychczasowe Punkty Sprzedaży Biletów od MPK Kraków i przekształci je w Punkty Obsługi Pasażerów. Dodatkowo ZTP ogłosiło, że będzie także kontrolować bilety w komunikacji miejskiej.

Od soboty 1 lipca kontrole w pojazdach komunikacji miejskiej prowadzić będą wyłącznie pracownicy Zarządu Transportu Publicznego, którzy są przeszkoleni. Poza tym ZTP prowadzi rekrutację na kontrolerów. Już bardzo wielu kandydatów się zgłosiło, będziemy podpisywać z nimi kolejne umowy – powiedział Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Podkreślił, że dla pasażerów nie oznacza to żadnych zmian, jednak zdaniem rzecznika Rewizora Piotra Wieczorka, od soboty wpływy ze sprzedaży biletów MPK drastycznie spadną.

Rewizor dziennie wysyłał 68 kontrolerów. Według moich informacji ZTP ma obecnie kilkunastu takich pracowników, co oznacza, że dziennie kontrole w pojazdach komunikacji miejskiej prowadzić będzie kilka osób – może sześć, siedem osób – powiedział rzecznik spółki.

Kontrole biletów w Krakowie. Konflikt pomiędzy firmą Rewizor a Zarządem Transportu Publicznego

Jak poinformował, Rewizor próbował rozmawiać z ZTP nt. rozwiązania umowy za porozumieniem stron, natomiast warunki, jakie zaproponował ZTP, były nie do przyjęcia.

Myślę, że to było celowe, aby nie było rozwiązania umowy za porozumieniem stron. ZTP wymusił na nas wypowiedzenie – ocenił Wieczorek.

Dodał, że ZTP w ostatnim czasie przejęło kierownika kadry kontrolerskiej Rewizora. Także kilkunastu dyspozytorów i kontrolerów przeszło już do ZTP. Przekazał też, od 16 miesięcy miasto nie było w stanie zapewnić Rewizorowi nowego sprzętu do kontroli. Ten, którego używali rewizorzy, miał się psuć, a moc baterii w urządzeniach do kontroli szybko się wyczerpywała.

Nie jesteśmy w stanie dalej wykonywać umowy. Główny powód naszej decyzji to brak współdziałania w realizacji umowy (…). ZTP. Kupili (ZTP) nowe czytniki, ale miały one mieć wadę, bo nie dało się w nie wgrać oprogramowania do kontroli biletów – powiedział rzecznik spółki Rewizor Piotr Wieczorek.

W czerwcu ZTP ogłosił, że prowadzi rekrutację na kontrolerów i od 1 lipca bilety sprawdzać będą - oprócz pracowników Rewizora - także kontrolerzy miejscy. Kontrola pracowników miejskich miała jednak być tylko kontrolą uzupełniającą kontrole Rewizora, który był podwykonawcą ZTP. Firma Rewizor zajmowała się kontrolą biletów w Krakowie od marca 2022 r. Od tego czasu ZTP nałożył na nią kary w wysokości ponad 3 mln zł, z czego spółka do tej pory zapłaciła 30 tys. zł. Ale i Rewizor ma roszczenia pieniężne wobec ZTP.

Nasze noty księgowe wobec ZTP opiewają na 2,7 mln zł. ze względu na utracone przychody. Nie byliśmy w stanie wystawić odpowiedniej liczby wezwań, bo nasi pracownicy zamiast prowadzić kontrole, musieli zjeżdżać z rejonów, by wymienić baterie w sprzęcie" – opisywał rzecznik firmy.

W Krakowie od listopada ubiegłego roku doszło do 11 pobić kontrolerów Rewizora przez pasażerów komunikacji miejskiej. Spółka Rewizor miesięcznie wystawiała w Krakowie 9-10 tys. wezwań do zapłaty kar za jazdę bez ważnego biletu. Rekordowy był listopad, kiedy wezwanie do zapłaty otrzymało 11 tys. osób. W ciągu doby pracownicy spółki przeprowadzali ponad 1 tys. kontroli, w miesiącu musieli ich zrealizować co najmniej 27 tys. W praktyce miesięcznie było to ponad 30 tys. kontroli. Spółka, na mocy umowy z miastem, była zobowiązana dobowo wysyłać 68 kontrolerów do pojazdów komunikacji miejskiej. Jeżeli Rewizor nie spełniał takich wymogów, to ZTP nakładał na niego kary finansowe.

Jakie grzyby zbierać w lipcu? Kurki i koźlarze to nie wszystko. Tych gatunków jest teraz wysyp!

Raport Złotorowicza - Profesor Jan Malicki