Rowerzystka

i

Autor: Pixaby W Krakowie powstaje coraz więcej ścieżek rowerowych

Kraków miastem rowerów? Coraz więcej ścieżek dla jednośladów w stolicy Małopolski

2020-07-29 10:10

Z roku na rok w Krakowie powstaje coraz więcej ścieżek rowerowych. Ich spora część budowana jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, a ich układ znajduje się w systemie dróg małopolskich. Specjalnym programie, którego celem jest stworzenie spójnej sieci dla jednośladów przebiegających przez całe województwo.

Jeszcze w 2002 roku w Krakowie mieliśmy zaledwie 30 km ścieżek rowerowych. Przed kolejne lata infrastruktura rowerowa mocna się rozbudowała. W 2019 roku ścieżek rowerowych było już 235 km.

Składają się na nie: drogi dla rowerów, ciągi pieszo-rowerowe, chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym, pasy rowerowe, kontrapasy oraz tzw. kontraruch rowerowy, gdzie dopuszczona jest jazda rowerem „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych w strefie ruchu uspokojonego, czyli z ograniczeniem prędkości do 30 km/h.

Kraków nie zwalnia jednak tempa i już planuje kolejne ścieżki rowerowe. Niedawno została oddana kładka pieszo-rowerowa na Kamieńskiego o długości 4,7 km. Wciąż trwają prace wzdłuż al. Kijowskiej oraz ul. Armii Krajowej (ok. 1,5 km). Została również opracowana aktualizacja Studium Podstawowych Tras Rowerowych. Drogi dla rowerów powstają w ramach budowanej Trasy Łagiewnickiej (5,2 km) oraz rozbudowy ul. Igołomskiej (7,5 km). Miasto realizuje podpisane umowy na projekt i budowę dróg dla rowerów: pierwsza – dla ścieżki rowerowej na odcinku od klasztoru norbertanek do ścieżki przy moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta Krakowa (2,7 km); druga –dla ścieżki wzdłuż al. 29 Listopada (1,4 km – na odcinku od ul. Żelaznej do ul. Opolskiej). W obu przypadkach trwa projektowanie ścieżek.

Aby realizacja nowych inwestycji rowerowych przebiegała sprawnie, pojawił się Program Budowy Ścieżek Rowerowych. Obecnie w jego ramach poszukujemy firm, które opracują przebieg ścieżek wzdłuż ul. Conrada, Stojałowskiego oraz Bunscha – zaznacza Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Kluczowymi do realizacji w kolejnych latach odcinkami będą:

  • inwestycje w obrębie Wiślanej Trasy Rowerowej:
  1. budowa kładki stokowej pieszo-rowerowej dowiązanej do korony wałów przeciwpowodziowych Wisły (na wysokości wzgórza Grodzisko) w nawiązaniu do realizowanej modernizacji wałów wiślanych
  2. budowa pieszo-rowerowego przejścia pod ul. Ofiar Dąbia
  3. budowa drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż ul. Podbipięty wraz z połączeniem z istniejącymi drogami dla rowerów na moście Wandy i wale przeciwpowodziowym Wisły
  • realizacja ciągów wzdłuż Wisły i jej dopływów (m.in. Wilga, Rudawa) w ramach projektu „Wisła Łączy”
  • połączenie trasy rowerowej wzdłuż ul. Nowohuckiej - budowa kładki rowerowej wzdłuż mostu Nowohuckiego
  • rozwiązanie ruchu rowerowego w obrębie węzła „Igołomska”
  • budowa drogi dla rowerów od ul. F. Zolla do granicy Krakowa (połączenie z Wieliczką)
  • budowa dróg dla rowerów wzdłuż ul. Puszkarskiej i Walerego Sławka – dojazdy do zrealizowanej inwestycji wzdłuż ul. Kamieńskiego oraz inne etapy koncepcji Podgórze Duchackie.
20 budek dla jerzyków w Skawinie. Budki zostały zamontowane na hali sportowej.
Posłuchaj, jak rozpoznać początki żylaków. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Większe czy mniejsze? To sprawdzian nie tylko na wiedzę, ale intuicję!

Pytanie 1 z 20
Który kraj ma większą powierzchnię?