Andrzej Kulig

i

Autor: Andrzej Kulig, Facebook Po pierwsze nie stratuję przeciwko komukolwiek. W czasie spotkań z mieszkańcami, debat, których tym razem wyjątkowo dużo czy w czasie czatów z mieszkańcami po prostu przedstawiam mój program. Program, który, muszę to podkreślić został wypracowany w czasie rozlicznych rozmów i dyskusji z mieszkańcami. Tych miłych, i tych bardzo emocjonalnych. Po drugie, to co proponują kontrkandydaci albo jest już realizowane w mieście, albo jest to szczegółowo opisane w moim programie. Inne pomysły są często na granicy populizmu, a ja nie oszukuję mieszkańców i nie będę im obiecywał „gruszek na wierzbie”.

ŻYCIE MIASTA

Andrzej Kulig deklaruje: za ok. 2,5 roku pierwsze decyzje dot. rozpoczęcia budowy metra w Krakowie

2024-04-05 17:26

Za ok. 2,5 roku powinny zostać podjęte decyzje dotyczące rozpoczęcia budowy metra w Krakowie – przekazał w piątek wiceprezydent miasta Andrzej Kulig, który kandyduje w wyborach na prezydenta. Wsparcie dla Krakowa w dużych przedsięwzięciach infrastrukturalnych zadeklarował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Kraków. Andrzej Kulig zapowiada rozpoczęcie prac projektowych nad metrem

Andrzej Kulig podczas wspólnego briefingu z ministrem Klimczakiem odniósł się do ubiegłotygodniowej decyzji Urzędu Małopolskiego Konserwatora Zabytków, który oficjalnie potwierdził możliwość zlokalizowania kluczowej stacji pierwszej linii metra "Stare Miasto" w obrębie skrzyżowania ulic Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego w ścisłym centrum Krakowa. Zgodnie z planami tzw. premetro ma połączyć Wzgórza Krzesławickie w Nowej Hucie z rejonem ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Według założeń jego 22-kilometrowa trasa pobiegnie częściowo tunelami, a częściowo przez estakady, zatrzymując się na 32 stacjach. Do przeprowadzenia możliwości budowy metra w Krakowie władze miasta zostały zobligowanie w wyniku referendum, które zostało zorganizowane równolegle z wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 r. Krakowianie odpowiadali wówczas na cztery pytania. Jedno z nich dotyczyło budowy metra i zyskało akceptację mieszkańców (55,11 proc. na tak).

— To uzgodnienie otwiera dla nas dwie bardzo istotne kwestie — zamykamy decyzję środowiskową, bo takim domknięciem tej decyzji były ostateczne wskazania przystanków metra, a po drugie możemy rozpisać przetarg na dokumentację metra, co będzie kolejnym bardzo ważnym etapem. Myślę, że za jakieś mniej więcej 2,5 roku powinniśmy tę dokumentację uzyskać, co pozwoli nam na podjęcie fundamentalnej dla miasta decyzji dotyczącej budowy metra — powiedział wiceprezydent.

Quiz wiedzy o Krakowie. Czy rozpoznasz dzielnice miasta po zdjęciach?

Pytanie 1 z 10
W jakiej dzielnicy Krakowa zrobiono to zdjęcie?
Grzegórzki

Kraków. Metro w mieście bliżej niż się wydaje

Kulig podczas piątkowego briefingu przypomniał, że prowadzenie przygotowań do tego przedsięwzięcia „nie udałoby się bez udziału osobistego pana ministra Klimczaka”. Według ministra infrastruktury pytanie, czy budować metro w Krakowie jest już przeszłością, obecnie należy pytać, kiedy metro powstanie.

— Nowoczesne miasto w Polsce (…) potrzebuje nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych. Jeśli my mamy we właściwy sposób prezentować się w Europie (…), to musimy pokazywać poważne projekty, a nie zachowawcze. Komisja Europejska nie chce finansować zachowawczych projektów, chce finansować odważne projekty — zaznaczył szef resortu infrastruktury. Zadeklarował, że jeśli zajdzie taka potrzeba, to ciężar finansowania tak dużych przedsięwzięć infrastrukturalnych powinno wziąć na siebie państwo. — Jestem przedstawicielem PSL, Trzeciej Drogi i mogę zapewnić, że dołożę wszelkiego rodzaju starań, żeby ambitne projekty miały także współfinansowanie budżetu państwa, a takim projektem jest metro — zadeklarował Klimczak.

Kraków. Nie będzie tzw. kanału ulgi dla Wisły

Podczas piątkowego briefingu Klimczak poinformował także, że jego resort wspólnie z Wodami Polskimi zaniechał planów realizacji tzw. kanału ulgi dla Wisły, pod który od wielu lat blokowane są atrakcyjne tereny w Krakowie.

— Tzw. kanał ulgi to jest pomysł XIX-wieczny, a dzisiaj powinniśmy przeprowadzić działania, tak żeby odpowiadał on potrzebom współczesnego Krakowa (…). Podjęliśmy decyzję, że wychodzimy wam naprzeciw, nie będziemy realizować dawnych dziwnych pomysłów, nie tylko XIX-wiecznych, ale także poprzedniej władzy, która także mentalnie była w XIX wieku, ale trzeba wyjść naprzeciw temu, jak dzisiaj potrzebuje rozwijać się miasto i jakie oczekiwania mają mieszkańcy — zapowiedział minister.

Najwyższy wodospad w Polsce znajdziemy w Małopolsce. Ma 65 metrów wysokości: