Oszuści nie próżnują. Sprawdź, jak możesz być oszukany

2022-10-03 12:46
Oszustwa na telefon
Autor: Pixabay

Na wnuczka, na policjanta, na pracownika służby zdrowia, czy na bankowca. W ostatnim czasie obserwuje się różne metody oszustw. Świętokrzyska policja ostrzega, że zasada "ograniczonego zaufania" do nieznajomych dotyczy nie tylko dzieci.

- Fałszywi policjanci, często informują o tym, że prowadzone są jakieś czynności, które zmierzają do zatrzymania, bądź też rozbicia grupy przestępczej. Natomiast fałszywi pracownicy banku będą nas informowali o tym, że nasze środki pieniężne, zgromadzone na koncie są zagrożone kradzieżą - mówi Małgorzata Perkowska - Kiepas, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Kielcach.

Oszuści wykorzystują ufność oraz dobre serce osób, które nie potrafią odmówić pomocy w trudnej sytuacji. Trzeba pamiętać, że przestępcy nie próżnują i co jakiś czas modyfikują swoje działania. Ofiarą oszustów padają także młodsi, często przekonani chęcią szybkiego zysku.

Metody oszustw wykorzystywane przez przestępców:

  • „na wnuczka/krewnego/policjanta”
  • „wykorzystanie systemu płatności internetowej”
  • „na BLIK-a”
  • „na kryptowaluty”
  • „na węgiel/opał”
  • „na pracownika banku”
  • „na pracownika banku/policjanta/prokuratora”

Charakterystyczne dla tego rodzaju oszustw jest to, że przestępcy nie rozłączają się ze swoja ofiarą i nawet gdy proszą o zweryfikowanie swoich danych, to odbywa się to na tym samym połączeniu, jednak już z drugim współpracującym oszustem. Dlatego tak ważne jest rozłączenie połączenia i zakończenie rozmowy.

Pamiętajmy, że oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłączmy się i skontaktujmy z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy nasz rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje.

Oszuści bazują na naiwności i dobrym sercu ludzi, grają na ich uczuciach. Metody wykorzystywane przez oszustów często wpływają na nasze emocje, a te nie są dobrym doradcą, zwłaszcza kiedy trzeba działać szybko i zdecydowanie.

- Jeżeli dzwoni do nas ktoś, co do kogo mamy podejrzenie, czy rzeczywiście jest policjantem, czy pracownikiem banku, rozłączmy się i zadzwońmy, albo do właściwej jednostki policji, lub na 112 - dodaje Małgorzata Perkowska - Kiepas.

Pamiętając o kilku podstawowych zasadach, możemy uniknąć kłopotów i utraty oszczędności naszego życia.

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem! Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł dostępu! Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj policję, zadzwoń na numer alarmowy 112.
  • Zawsze rozłączaj połączenie przed wykonaniem kolejnego. Na tym często bazują oszuści!
  • Za każdym razem, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobiście osobie, jest to potencjalne oszustwo i wówczas należy bezwzględnie starać się zweryfikować wiarygodność osoby, która do nas dzwoni, albo kontaktuje się z nami w inny sposób - poprzez SMS, komunikator internetowy czy pocztę elektroniczną. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.
  • Pod żadnym pozorem nie przekazujmy jakiejkolwiek osobie, co do tożsamości której nie jesteśmy stuprocentowo pewni, loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej. Są to informacje poufne i powinny być tylko w posiadaniu ich użytkownika. Nikt nie ma prawa wymagać od nas ich podania. Prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta;
  • Nawet jeśli zostaliśmy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu np. ataku hakerów na nasze konto bankowe, należy spokojnie przemyśleć, czy środki zgromadzone na rachunku naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, czy może rozmowa prowadzona jest z oszustem. Musimy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem tej instytucji.
  • Jeśli o „szybką pożyczkę” zwracają się do nas znajomi poprzez portal społecznościowy- pisząc, że np. stoją przy kasie, zabrakło im środków na koncie, a muszą zapłacić za zakupy – proszą o przesłanie pieniędzy BLIKiem, weryfikujmy takie informacje. Lepiej zadzwonić do takiego znajomego i upewnić się czy na pewno to on do nas pisze.
  • Nigdy nie przekazuj dostępu do swoich urządzeń osobom, których nie znasz.
  • Nie ufaj oferowanej "pomocy", o którą nie prosiłeś! Żaden bank ani firma nie poproszą Cię przez telefon o pobranie oprogramowania! Jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania typu AnyDesk, możesz być pewien, że to oszustwo.
  • Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku. Pracownicy banku nie wymagają od klientów podawania haseł i loginów do konta!
Areszty za udział w oszustwach na „członka rodziny”
Sonda
Padłeś kiedyś ofiarą oszustwa internetowego?
Nasi Partnerzy polecają
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE