Mełgiew: Przerażający telefon na 112. „Zabijam babkę!”. Szokujące wyznanie 43-latka

i

Autor: zdj. ilustracyjne: Pixabay/DariuszSankowski Mełgiew: Przerażający telefon na 112. „Zabijam babkę!”. Szokujące wyznanie 43-latka

Gorzów: Cyberoszuści wzmożyli działania przed święami. Rzecznik konsumentów ostrzega

2022-12-08 14:40

Konsumenci w Polsce coraz częściej są ofiarami cyberoszustów. Za każdym razem metody są inne i czasami ciężko rozróżnić, czy wiadomości są prawdziwe czy nie. Gorzowski rzecznik konsumentów ostrzega mieszkańców Gorzowa przed udostępnianiem danych do logowania się do systemów bankowych.

- Konieczne są intensywne działania informacyjne i edukacyjne na temat oszustw, których ofiarami padają konsumenci, w tym seniorzy. Elektroniczne transakcje i płatności, aplikacje ułatwiające załatwianie spraw stały się już naszą codziennością. Niestety, przestępcy nie pozostają w tyle. Nie muszą już kraść portfela, żeby pozbawić nas środków do życia. Wystarczy, że ukradną nasze dane. Chwyty socjotechniczne mogą osłabić czujność konsumentów. Poczucie zagrożenia, strachu czy presji często uniemożliwia im chłodną ocenę sytuacji. Uważajmy, każdy z nas może znaleźć się na celowniku przestępców – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

O czym trzeba wiedzieć przy tego typu wiadomościach od cyberoszustów?

  • Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie cię o to pytać;
  • Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualne istnienie zaległości samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską;
  • W przypadku telefonu od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do ciebie dzwonił;
  • Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.

Co zrobić w sytuacji, gdy udało się osobie nieuprawnionej zdobyć dostęp np. do rachunku płatniczego lub danych karty płatniczej?

Jak najszybciej poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych, zastrzeż kartę i zmień dane do logowania lub zablokuj rachunek płatniczy. Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło - zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji. Jak najszybciej zgłoś także sprawę policji i poinformuj o tym swojego dostawcę usług płatniczych.

Sonda
Dostajesz podejrzane wiadomości od cyberoszustów?