Numer 112

i

Autor: Paweł Jakubowski

"Halo, o której msza?". Takie kwiatki pod nr 112. Z czym jeszcze tu dzwonią?

2020-02-11 9:07

Operatorzy białostockiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego nie mają łatwego życia. Mieszkańcy regionu dzwonią z najdziwniejszymi problemami, zapominając, do czego tak naprawdę służy numer 112.

11 lutego przypada Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Podlaski Urząd wojewódzki przypomina do czego służy numer 112 i przytacza dane dotyczące fałszywych zgłoszeń. Niestety jest ich wciąż bardzo dużo.

- Rocznie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku przyjmuje około 600 tysięcy zgłoszeń. Niestety ponad połowa z nich to zgłoszenia fałszywe. Ostanio był telefon z pytaniem o godzinę rozpoczęcia mszy - mówi operator Jolanta Sanik-Kosakowska na co dzień pracująca jako operator numeru 112.

Posłuchaj: z czym dzwonią na numer 112

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Nietypowych zgłoszeń nie brakuje

Przeciętny operator białostockiego centrum odbiera dziennie okolu 160 zgłoszeń. Najtrudniejsze są te dotyczące prób samobójczych.

- Takiego połączenia nie możemy rozłączyć do momentu, kiedy na miejsce nie dotrze policja czy inne służby ratownicze i nie wezmą telefonu zgłaszającego do reki - mówi Krzysztof Hryniewicki kierownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego w urzędzie wojewódzkim w Białymstoku.

W połowie tego roku do użytku w Białymstoku zostanie oddane Nowoczesne Centrum Powiadamiana Ratunkowego. Inwestycja ma kosztować 10 mln złotych​​.

11 lutego. Międzynarodowy Dzień Numeru 112

- Wypracowanie funkcjonowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego (SPR) na terenie całego kraju w ujednoliconym kształcie w sferze formalno-prawnej, organizacyjnej, jak i technicznej pozwoliło na zestandaryzowany sposób obsługi zgłoszeń alarmowych kierowanych na numer 112 - informuje Biuro Łączności i Informatyki KGP.

W swoim podstawowym założeniu obsługa zgłoszenia alarmowego polega na przyjęciu informacji oraz przekazanie jej w zestandaryzowanej formie wraz z informacjami towarzyszącymi za pomocą systemu informatyczny w celu podjęcia działań adekwatnych do sytuacji przez właściwe służby: Policji, Państwowej Straży Pożarnej, zespołów Państwowego Ratownictwa Medycznego lub inne podmioty czy służby pomocnicze np. Straż Miejska, GOPR, TOPR, pogotowia energetyczne, gazowe wodociągowe itd.