CPK buduje nową linię. Weź udział w konsultacjach!

i

Autor: materiały prasowe CPK buduje nową linię. Weź udział w konsultacjach!

Kluczowa inwestycja CPK dla północno-wschodniej Polski. Rozpoczęto kolejny etap konsultacji

2022-05-27 12:44

W połowie maja spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozpoczęła drugi etap konsultacji społecznych. Chodzi o budowę około 140-kilometrowego odcinka nowej trasy kolejowej: Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko. Jest to istotny fragment linii nr 29, czyli tzw. szprychy CPK nr 3, który znajduje się na terenie trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. To będzie jedna z kluczowych inwestycji dla północno-wschodniej Polski! Do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączona zostanie Łomża, Kolno i Orzysz. Szczegóły poniżej.

Pierwsza seria konsultacji studium wykonalności (tzw. STEŚ) dla linii Ostrołęka-Łomża-Giżycko odbyła się w październiku i listopadzie ubiegłego roku. Zorganizowano wtedy 17 zebrań w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK, np. w Ostrołęce, Łomży, Giżycku, Zambrowie, Kolnie, Orzyszu, Miastkowie, Piątnicy, Rzekuniu, Troszynie i Śniadowie. Zostały wówczas określone cztery warianty poprowadzenia „szprychy” nr 3.

– W trakcie pierwszej tury spotkań z samorządowcami i mieszkańcami zaproponowane warianty przebiegów podlegały uszczegółowieniu i korektom. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe – od strony technicznej, społecznej i środowiskowej – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK.

Drugi etap konsultacji. Kiedy i w jakim mieście?

Druga seria konsultacji społecznych rozpoczęła się w ubiegłym tygodniu w Miłkach. Do tej pory odbyły się już zebrania w Giżycku, Kolnie (w mieście i gminie), Piszu, Miastkowie (powiat łomżyński), Zambrowie, Piątnicy, Śniadowie i Troszynie. Najbliższy tydzień rozpocznie się od konsultacji w Orzyszu (30 maja) i Rzekuniu (31 maja). 1 i 2 czerwca spotkania będą skierowane do mieszkańców Łomży (pierwszego dnia gminy, a dzień później miasta Łomża). Ten etap zamkną spotkania 3 czerwca: w Ostrołęce i Małym Płocku (miejscowość w rejonie Kolna).

– Celem drugiego etapu konsultacji jest doprecyzowanie czterech wariantów poprowadzenia linii nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Szczegółowy harmonogram spotkań można znaleźć na stronie internetowej www.cpk.pl w zakładce dla mieszkańców, gdzie też znajduje się specjalna interaktywna mapa z proponowanymi wariantami – mówi Łukasz Witkowski, Specjalista ds. Relacji z Otoczeniem Inwestycji Kolejowych CPK.

CPK buduje nową linię

i

Autor: materiały prasowe

Pan Robert z Ostrołęki (62 l.) ma bliską rodzinę w Giżycku. Niestety z powodu braku normalnego połączenia kolejowego, bardzo rzadko się widują.

– Teraz, jest to droga przez mękę. Żeby dojechać z Ostrołęki do Giżycka, najpierw muszę się cofnąć na południe do Tłuszcza lub nawet do Warszawy, potem jadę do Białegostoku, a stamtąd przez Ełk do Giżycka. W najlepszym wypadku podróż trwa ok. 7,5 h! A odległość, która dzieli Ostrołękę i Giżycko to tylko 110 km. Bardzo czekamy na tę inwestycję – mówi pan Robert. I dodaje: Nowa linia nie tylko będzie łączyć rodziny, ale też rozrusza gospodarczo nasz region. Trzymam za nią kciuki.

Łomża i Orzysz wracają na kolejową mapę Polski

Pasażerowie mogą już zacierać ręce. Dzięki budowie kolejowej „szprychy” nr 3 do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączone zostaną m.in. Łomża, Kolno i Orzysz. Ponad 60-tysięczna Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej, a mieszkańcy czekają na nią od 30 lat. W Kolnie kolei nie ma w ogóle. A do Orzysza dojeżdżają tylko pociągi towarowe, i to tylko od strony Ełku.

Z Warszawy na Mazury pociągiem w 2 godziny

Planowane inwestycje to przede wszystkim skrócenie czasów przejazdu. I tak z Warszawy do Ostrołęki dojedziemy w godzinę, do Łomży w 1 godz. 15 min, do Kolna dojedziemy w półtorej godziny, do Pisza w 1 godz. 45 min, do Orzysza w 2 godz., a do Giżycka już w 2 godz. 15 min.

Według planu pierwsza łopata na odcinku Ostrołęka – Łomża zostanie wbita w 2023 r. Zakończenie robót według harmonogramów ma nastąpić do końca 2027 r. Dla odcinka z Łomży do Giżycka zakładany w harmonogramie czas budowy to lata 2028-2032.

Dawno w Polsce nie budowano tylu kilometrów nowych linii kolejowych. Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych. W ten sposób ponad milion mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych. Dla województwa warmińsko-mazurskiego te liczby wynoszą odpowiednio: ok. 74 km, 208 km i 1,2 mln mieszkańców.

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE