Już niedługo każdy będzie mógł malować jak Rembrandt lub Da Vinci. Wystarczy aplikacja

i

Autor: Politechnika Białostocka Już niedługo każdy będzie mógł malować jak Rembrandt lub Da Vinci. Wystarczy aplikacja

Już niedługo każdy będzie mógł malować jak Rembrandt lub Da Vinci. Wystarczy aplikacja

2020-07-09 11:44

Zespół naukowców z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej zajął się przeniesieniem dawnej techniki malarskiej do świata cyfrowego. Za pomocą badań spektrofotometrycznych spróbują ustalić, w jaki sposób Rembrandt, Vermeer, da Vinci czy Tycjan uzyskiwali niezwykłe efekty kolorystyczne na swoich obrazach.

Andrzej Kostyra VIDEOBLOG: Paweł Worobiej - komandos, bokser i wyjątkowy malarz

Współpraca Wydziału Mechanicznego i firmy Painters Sp. z o.o. z Krakowa rozpoczęła się od wspólnego aplikowania w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020. 

Projekt pn. Opracowanie aplikacji graficznej pozwalającej na odwzorowanie w świecie cyfrowym techniki malarstwa laserunkowego z wykorzystaniem palety barw utworzonej na bazie pigmentów historycznych został pozytywnie oceniony merytorycznie oraz rekomendowany do dofinansowania przez NCBiR. Uzyskał 25 pkt. i zajął 8. miejsce na liście rankingowej (w tej części konkursu „Szybka ścieżka” ocenianych było 109 projektów, z których do dofinansowania zarekomendowano 31).

Budżet projektu wynosi ponad 2 400 000 złotych. Główne prace badawczo-rozwojowe ze strony Politechniki Białostockiej realizować będą:

  • dr hab. inż. Krzysztof Lech Molski,
  • prof. PB, dr hab. inż. Piotr Mrozek,
  • prof. PB, dr hab. inż. Jolanta Pauk,
  • prof. PB
  • dr inż. Bogusław Hościło.

Pomysłodawcą projektu był artysta malarz Robert Latoś.

Uwielbiasz fast foody? Przekonajmy się! Dopasuj ich nazwy do zdjęcia [QUIZ]

Pytanie 1 z 15
Fast food z obrazka to:
Uwielbiasz fast foody? Przekonajmy się! Dopasuj ich nazwy do zdjęcia

Projekt dotyczy przeniesienia do świata cyfrowego dawnej techniki malarskiej wykorzystywanej w malarstwie laserunkowym z uwzględnieniem historycznych, rzeczywistych pigmentów malarskich. Technika polega na otrzymywaniu efektów kolorystycznych obrazu poprzez miejscowe nakładanie kolejnych warstw utworzonych z odpowiednio przygotowanych naturalnych pigmentów o różnych cechach i właściwościach optycznych. Różni się ona zasadniczo od stosowanych obecnie prostych technik polegających na zwykłym mieszaniu różnych farb w celu otrzymania pożądanego koloru.

Efekty stosowania techniki laserunkowej używanej przez dawnych mistrzów malarstwa (Rembrandt, Vermeer, da Vinci, Tycjan) polegały na intuicyjnym wykorzystywaniu przezierności, pochłaniania i odbicia światła w poszczególnych warstwach o właściwej grubości i intensywności barwy, nakładanych w odpowiednich miejscach i właściwej kolejności na całkowicie wyschniętą warstwę poprzednią.

Ze względu na fakt, że taka technika jest kosztowna, czasochłonna oraz niewybaczająca błędów niedoświadczonym adeptom malarstwa, powstał pomysł przeniesienia jej do przestrzeni wirtualnej. Tu będzie można używać opracowanych, cyfrowych odpowiedników rzeczywistych pigmentów malarskich, cofać poszczególne sekwencje ich nakładania, jeśli autor uzna efekty za niezadowalające oraz oszczędzić czas niezbędny do wyschnięcia każdej warstwy.

W ramach projektu zostanie opracowana aplikacja pozwalająca na odwzorowanie narzędzi (farby, pędzle, podobrazia, medium malarskie) i cech (np. optyczne mieszanie kolorów) tradycyjnego malarstwa olejnego w świecie cyfrowym.

Aplikacja pozwoli na symulowanie efektów uzyskiwanych w malarstwie techniką laserunkową w postaci: wchodzenia w interakcję farby z podobraziem (faktury podobrazia i topografii pociągnięć różnych pędzli), procesu nakładania wielu warstw farby na siebie (optyczne mieszanie kolorów), możliwości rozcieńczenia farby z wykorzystaniem medium malarskiego.

Rozwiązanie będzie przeznaczone głównie dla osób, które chcą rozpocząć lub rozwijać naukę laserunkowego malarstwa olejnego oraz młodych artystów i studentów ASP.