pociąg

i

Autor: Wojciech Kulig zdj. ilustracyjne

Dolny Śląsk

Wreszcie dojedziemy do kurortu pod Śnieżką koleją! Kiedy pociąg do Karpacza?

2024-02-25 11:19

Wszystko wskazuje na to, że długo wyczekiwany przez mieszkańców pociąg do Karpacza wyruszy na trasę najpewniej wiosną 2024 roku. Tak wynika z zapowiedzi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. To jednak nie jedyne inwestycji w kolej na Dolnym Śląsku. W planie jest również remont linii kolejowej do Srebrnej Góry, czy Lądka Zdroju.

Pociągi do Karpacza miały zostać uruchomione już w 2023 r. Tak się jednak nie stało, bo przesunięty został termin rozstrzygnięcia przetargu na drugi etap odbudowy linii kolejowej z Jeleniej Góry do Karpacza. Do przetargu zgłosiło się aż 16 firm.

– Naszym celem jest skuteczna walka z wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców Dolnego Śląska. Właśnie przywróciliśmy na kolejową mapę Polski Świeradów-Zdrój, a już w przyszłym roku nasze pociągi dotrą m.in. do Karpacza mówił niedawno na konferencji Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Odbudowa linii kolejowej Jelenia Góra-Karpacz została podzielona na dwa odcinki. Pierwszy to trasa z Jeleniej Góry do Mysłakowic, a drugi z Mysłakowic do Karpacza. Prace na pierwszym odcinku zostały już wykonane, teraz roboty realizowane są na drugim odcinku.

Kiedy dojedziemy pociągiem do Karpacza? Wskazano termin zakończenia prac

Na ostatnim remontowanym odcinku Mysłakowice – Karpacz wykonane będą m.in. tory kolejowe, mosty, ściany oporowe, przepusty, perony z monitoringiem i oświetleniem oraz przejazdy. Nowe przystanki na linii Jelenia Góra – Karpacz powstaną w Łomnicy Średniej, Łomnicy Dolnej, Łomnicy, Mysłakowicach Polnych, Mysłakowicach, Mysłakowicach Orzeł i Miłkowie.

Łącznie cały odcinek odbudowywanej trasy kolejowej z Jeleniej Góry do Karpacza liczy sobie ok. 17 km. Pasażerowie jadący z Wrocławia do Karpacza będą musieli się przesiąść w Jeleniej Górze.

Według najnowszych informacji odbudowa ostatniego odcinka linii kolejowej do Karpacza zakończy się w marcu 2024 roku, wtedy najpewniej pojawią się pierwsze pociągi do kurortu pod Śnieżką.

Trasa kolejowa do Karpacza nieczynna od 23 lat

Linia 340 z Jeleniej Góry do Karpacza została oddana do użytku 29 czerwca 1895 roku. Trasa ta promowała Karpacz na przełomie wieków, co sprawiło, że ruch turystyczny znacznie się zwiększył. Ostatni pociąg pojechał do Karpacza w 2000 roku. Od tamtego czasu trasa zarastała, a podkłady pod tory były rozkradane. Nadzieja na powrót pociągów do Karpacza pojawiła się, gdy linię przejął Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Inwestycje w kolej na Dolnym Śląsku. Na jakich trasach rozpoczną remonty?

Województwo Dolnośląskie przedstawiło niedawno plan inwestycji kolejowych na 2024 rok i kolejne lata. Na projekty drogowe i kolejowe zarząd województwa chce przeznaczyć ponad 1 mld 414 mln złotych. To o 297 mln zł więcej niż w tegorocznym budżecie. Najważniejszym zadaniem mają być rewitalizacje linii kolejowych na Dolnym Śląsku - wieloletni projekt, w ramach którego oprócz odbudowy trasy Jelenia -Góra, przeprowadzone zostaną:

  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 310 na odcinku Kobierzyce – Łagiewniki Dzierżoniowskie - Piława Górna;
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 345 i 308 na odcinku Mysłakowice - Kowary - Kamienna Góra;
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 na odcinku Srebrna Góra- Bielawa Zachodnia;
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 372 na odcinku Bojanowo - Góra Śląska wraz z elektryfikacją;
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 322 na odcinku Kłodzko Nowe - Stronie Śląskie.

Dziury na torowisku w centrum Wrocławia. Mieszkania trzęsą się w posadach

PKP wznawia kultowe połączenie. Pierwszy pociąg odjechał pusty