Pierwszy odcinek TAT-u oddany do użytku. Od soboty kursować będą tam tramwaje

i

Autor: mat.pras

Pierwszy odcinek TAT-u oddany do użytku. Od soboty kursować będą tam tramwaje

2021-06-22 18:38

2 km nowego torowiska, 5 nowych peronów, ale także 400 drzew, 2 km dróg rowerowych i drugie tyle chodników. W sobotę, 26 czerwca, tramwaje pojadą pierwszym odcinkiem Trasy Autobusowo-Tramwajowej w kierunku Nowego Dworu - od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej.

Priorytetowa inwestycja

– TAT to jedna z największych komunikacyjnych inwestycji Wrocławia ostatnich lat i wypełnienie obietnic. Transport miejski to mój priorytet, więc cieszę się, że realizujemy kolejne tramwajowe projekty, które poprawiają jakość życia w mieście – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Cała Trasa Autobusowo-Tramwajowa to łącznie aż 7 km nowych torowisk i będzie gotowa w 2023 roku.  

– Pierwszy odcinek, który w sobotę oddamy do użytku, to blisko 2 km torowiska, 5 nowych peronów przystankowych. Nowe przystanki powstały na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy ul. Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej – opowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują prace na tej budowie.

W ramach zadania przebudowano i wybudowano nowe sieci podziemne, a także 1913 m nowej drogi dla rowerów, 2335 m nowych chodników, na których powstały linie naprowadzające dla osób niedowidzących.

Kluczowy wiadukt

– Przejazd TAT nie byłby możliwy, gdyby nie wiadukt nad ulicą Smolecką. W miejsce starego obiektu wybudowaliśmy nową, bardzo wytrzymałą konstrukcję. Jest ona już przygotowana na coraz to nowsze tramwaje, których waga rośnie. Próby obciążeniowe wiaduktu wykonane przez Politechnikę Wrocławską wypadły znakomicie. Obiekt ma 22,4 metry długości i 17,4 m szerokości. Wykorzystaliśmy do jego budowy 200 ton stali i 1400 metrów sześciennych betonu. W ramach zadania, zgodnie z decyzją konserwatora zabytków, zabezpieczyliśmy szczelinę przeciwlotniczą znajdującą się przy wiadukcie – mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z WI.

Warto dodać, że zabezpieczone zostały także słupy żeliwne podtrzymujące stary wiadukt. Trafiły do magazynu ZDiUM. Zarząd Zieleni Miejskiej wykorzysta je prawdopodobnie do aranżacji zieleni na terenie Parku Henrykowskiego, który powstanie na byłych terenach kolejowych.

Kilkaset drzew i nowe jezdnie

Na pierwszym odcinku TAT posadzonych zostanie blisko 400 drzew m.in. klony polne, robinie, dęby. Najwięcej od strony wschodniej w pobliżu peronów przystankowych przy ul. Smoleckiej, gdzie planowane jest nasadzenie ponad 150 drzew.

Podczas prac rozpoczętych we wrześniu 2019 roku został przebudowany już m.in. plac Orląt Lwowskich, ulicę Nabycińską, a także odcinek od ul. Śrubowej do pętli przy WPP. Wyremontowane zostały także chodniki w okolicy Dworca Świebodzkiego, odcinek ul. Robotniczej na wysokości dworca, a także poprawiony został stan nawierzchni na ul. Smoleckiej pod wiaduktem, wyregulowane studnie kanalizacji deszczowej i wybudowane nowe chodniki na tym odcinku.

Łącznie, budowa całej Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór – po uwzględnieniu dodatkowych prac - będzie kosztowała ok. 390 mln zł i zostanie oddana do użytku w 2023 roku.

Raport z anteny 22.06, godz.10
Sonda
Wakacje 2021 - czy powinny trwać krócej czy dłużej?