MEN przedstawiło dane o edukacji zdrowotnej. Słaby początek nowego przedmiotu

2025-11-14 10:58

Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło dane na temat nowego przedmiotu szkolnego. Z danych jasno wynika, że edukacja zdrowotna nie zaliczyła dobrego startu. W roku szkolnym 2025/2026 na zajęcia uczęszcza zaledwie 30 procent wszystkich uprawnionych uczniów. Z blisko 921 tys. osób, którzy uczestniczą w lekcjach edukacji zdrowotnej, blisko 805 tys. to uczniowie szkół podstawowych.

MEN dane o edukacji zdrowotnej

i

Autor: andreas/ Freepik.com

MEN przedstawiło dane o edukacji zdrowotnej

Ministerstwo Edukacji Narodowej podzieliło się danymi na temat nowego przedmiotu szkolnego, który zadebiutował w polskich szkołach 1 września 2025 roku. Edukacja zdrowotna, bo o niej mowa w roku szkolnym 2025/2026 zainteresowała jedynie 920 925 uczniów, czyli około 30% wszystkich uprawnionych.

 Dane z prawie 100% szkół pokazują, że najwięcej uczestników jest w szkołach podstawowych - 804 539 uczniów (40,36% uprawnionych), w liceach ogólnokształcących 55 003 (10,08%), a w technikach 30 729 (7,78%), w branżowych szkołach I stopnia 27457 (14,40%), szkołach artystycznych 3083 (18, 33%) - przekazuje MEN.

Resort edukacji podkreśla, że „frekwencja była zależna od organizacji pracy szkoły, umiejscowienia przedmiotu w planie lekcji, uwarunkowań lokalnych, specyfiki szkoły, co w wielu przypadkach wpłynęło na różnice w udziale uczniów w zajęciach”.

Edukacja zdrowotna – podział na województwa

Po zebraniu danych z niemal wszystkich szkół w Polsce, MEN przedstawiło podział zainteresowania uczniów nowym przedmiotem. Edukacja zdrowotna najlepiej przyjęła się w województwie wielkopolskim, lubskim i kujawsko-pomorskim. Najsłabiej na Podkarpaciu. Dane frekwencji w województwach są zróżnicowane i przedstawiają się następująco:

  • Dolnośląskie – 69 317 uczniów (29,90%)
  • Kujawsko-Pomorskie – 60 403 (37,26%)
  • Lubelskie – 34 362 (21,72%)
  • Lubuskie – 31 378 (38,31%)
  • Łódzkie – 61 646 (32,66%)
  • Małopolskie – 65 385 (22,27%)
  • Mazowieckie – 128 639 (25,80%)
  • Opolskie – 22 576 (32,30%)
  • Podkarpackie – 28 804 (17,19%)
  • Podlaskie – 18 749 (21,53%)
  • Pomorskie – 62 045 (29,51%)
  • Śląskie – 111 283 (31,70%)
  • Świętokrzyskie – 25 054 (28,54%)
  • Warmińsko-Mazurskie – 34 332 (32,00%)
  • Wielkopolskie – 122 054 (38,59%)
  • Zachodniopomorskie – 44 883 (34,60%)

Edukacja zdrowotna – podział na miasta 

Z danym resortu edukacji możemy dowiedzieć się także, w których polskich miastach (stolicach województw) zainteresowanie edukacją zdrowotną jest największe i najmniejsze. Najwyższy odsetek uczestników odnotowano w Gorzowie Wielkopolskim (35,66%), a najniższy w Rzeszowie (14,49%).

  • Wrocław: 16 929 uczniów (26,32%)
  • Bydgoszcz: 9 619 uczniów (31,31%)
  • Włocławek: 2 859 uczniów (31,08%)
  • Lublin: 7 628 uczniów (21,39%)
  • Gorzów Wielkopolski: 4 632 uczniów (35,66%)
  • Zielona Góra: 3 905 uczniów (26,98%)
  • Łódź: 17 944 uczniów (33,23%)
  • Kraków: 21 884 uczniów (29,77%)
  • Warszawa: 51 455 uczniów (27,92%)
  • Opole: 3 938 uczniów (27,69%)
  • Rzeszów: 3 612 uczniów (14,49%)
  • Białystok: 6 515 uczniów (20,82%)
  • Gdańsk: 12 640 uczniów (29,11%)
  • Katowice: 7 806 uczniów (31,54%)
  • Kielce: 4 258 uczniów (19,81%)
  • Olsztyn: 4 515 uczniów (24,70%)
  • Poznań: 20 691 uczniów (32,93%)
  • Szczecin: 10 474 uczniów (28,77%)

Czym jest edukacja zdrowotna?

Edukacja zdrowotna zastąpiła wychowanie do życia w rodzinie (wdż), które notowało systematyczny spadek frekwencji.

 Na podstawie danych z lat 2019/2020–2024/2025 widoczny jest systematyczny spadek odsetka uczniów uczestniczących w zajęciach wychowania do życia w rodzinie. W roku szkolnym 2019/2020 uczestniczyło 50,38% uczniów, natomiast w 2024/2025 już tylko 33%. Prognoza liniowa wskazuje, że przy utrzymaniu obecnego trendu w roku 2025/2026 udział ten wyniósłby około 30%, a w 2026/2027 mógłby spaść do około 26% - podkreśla MEN.

W informacji resortu edukacji możemy dowiedzieć się, że nowy przedmiot to „nowoczesny i wielowymiarowy przedmiot, kompleksowo przygotowujący uczniów do dbania o zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne, cyfrowe i środowiskowe”.

 Program został opracowany we współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki, z udziałem ekspertów różnych dziedzin, takich jak lekarze, nauczyciele oraz specjaliści od aktywności fizycznej, zdrowia psychicznego i profilaktyki – czytamy.

Jak dodaje resort „celem edukacji zdrowotnej jest wyposażenie młodzieży w rzetelną wiedzę oraz praktyczne umiejętności i postawy umożliwiające podejmowanie świadomych decyzji zdrowotnych i promowanie zdrowego stylu życia”.

 Przedmiot ten nie ogranicza się jedynie do przekazywania wiedzy medycznej czy biologicznej, ale porusza także kwestie emocji, relacji międzyludzkich, wartości czy odpowiedzialności. Edukacja zdrowotna rozwija zdolności komunikacji, empatii i troski o siebie i otoczenie, a także uczy, jak chronić się przed zagrożeniami - od chorób zakaźnych, przez uzależnienia, po dezinformację – zapewnia ministerstwo.

Najpiękniejsze miasta świata. To klejnoty naszej planety