Złota Kurka w rejestrze zabytków - oto wnętrze słynnego lokalu na Marszałkowskiej

2022-03-30 8:26

Podjąłem decyzję o wpisie do rejestru zabytków nieruchomych woj. mazowieckiego wnętrza dawnego baru mlecznego "Złota Kurka" w budynku przy ul. Marszałkowskiej 55/73, z uwagi na zachowane wartości artystyczne obiektu - podał wojewódzki konserwator zabytków prof. Jakub Lewicki.

Wyjątkowe wnętrze warszawskiego baru mlecznego

Wnętrza baru mlecznego, zlokalizowanego na terenie Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej, oddano do użytku w 1952 roku. Od początków lat 60. XX w. do 2020 roku znany był pod nazwą "Złota Kurka". Na początku jego istnienia na elewacji przed wejściem do baru zamontowano neonowy napis "BAR MLECZNY" z logotypem w kształcie butelki mleka i głowy krowy. Jak zaznaczył konserwator w większości pomieszczeń przeznaczonych do kontaktu z żywnością zastosowano posadzki ceramiczne, na ścianach do ok. 2/3 wysokości ułożono oryginalne i współczesne płytki ceramiczne.

Wystawa multimedialna Van Gogh

Mozaiki, unikalne płytki i dekoracja sztukatorska

W części konsumpcyjnej lokalu zachował się wystrój z 1952 roku. Na filarach okiennych ściany wschodniej znajdują się dwie mozaiki z motywami zwierzęcymi, o wymiarach ok. 310 x 165 cm każdy. Na jednej mozaice przedstawienia grupy kóz, owiec, ptaków, na drugiej grupy krów, kur z kurczętami. Pozostałe ściany wyłożone są jasnobeżowymi, ręcznie wykonanymi płytkami przedstawiające zwierzęta domowe i dzikie oraz kwiaty. Na suficie zachowana jest dekoracja sztukatorska. W przedsionku na parterze zachowała się oryginalna posadzka z lastryko.

"Wnętrze dawnego baru mlecznego Złota Kurka posiada dużą wartość dokumentacyjną jako jeden z nielicznych tak kompletnie zachowanych lokali usługowych pochodzących z okresu budowy osiedla MDM. Układ przestrzenny lokalu wraz z wystrojem stanowi dokument myśli projektowej, estetyki oraz twórczości plastycznej okresu socrealizmu lat. 50. XX w" - zaznaczył prof. Lewicki.

Dodał, że wartość artystyczną wnętrza podnoszą dwie wielkoformatowe animalistyczne mozaiki ścienne autorstwa Hanny Żuławskiej oraz płytki ceramiczne wykonane w technice rożkowej, pochodzące ze Spółdzielni "Kamionka" w Łysej Górze, autorstwa Bolesława Książka. Łączą one w sobie stylistykę realizmu socjalistycznego oraz sztuki ludowej. "Dekoracja licząca ok. 400 płytek stanowi na terenie Warszawy unikatowy zbiór ceramiki wykończeniowej o indywidualnym wyrazie estetycznym" - podsumował konserwator.

Źródło: PAP

Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres online@grupazpr.pl. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!