Zakaz reklam dla dzieci w telewizji: tym już nie będzie można ich kusić!

i

Autor: Canva.com Ilustracja artykułu: Zakaz reklam dla dzieci w telewizji: tym już nie będzie można ich kusić!

Zakaz reklam dla dzieci w telewizji - tym już nie będzie można ich 'kusić'? Projekt ustawy opublikowało Ministerstwo Kultury

2020-09-15 10:34

Zakaz reklam dla dzieci w telewizji: tym już nie będzie można ich kusić? Wszyscy znamy te śliczne i kolorowe spoty, które dedykowane są najmłodszym. Pogodna krówka zachęcająca do zakupu słodyczy, wesoły miś czy smok, który chce by napić się gazowanego napoju z jego wizerunkiem... Tak wygląda przeszłość? Opublikowano projekt zmian dotyczących ustawy o radiofonii i telewizji. Więcej przeczytacie na ESKA.pl Warszawa

Spis treści

  1. Zakaz reklam dla dzieci w telewizji: tym już nie będzie można ich kusić?
  2. Zakaz reklam dla dzieci w telewizji: opinia dietetyków

Zakaz reklam dla dzieci w telewizji: tym już nie będzie można ich kusić?

Definitywny koniec reklam słodkich napojów i niezdrowych przekąsek przy programach dla dzieci? To najnowszy pomysł Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które opublikowało projekt zmian dotyczących ustawy o radiofonii i telewizji. Reklamodawcy łapią się za głowę, bo przepisów do tej pory nie było.

Art. 16b ustawy o radiofonii i telewizji zawiera zakazy lub ograniczenia nadawania przekazów handlowych ze względu na różne aspekty, tj. rodzaj produktu, ochronę małoletnich, podprogowy charakter czy też ochronę wartości podstawowych. Art. 16b ust. 1 wymienia towary i usługi, co do których przekazy handlowe w programach są zakazane. Wśród zakazanych wyrobów znajdują się obecnie wyroby tytoniowe, rekwizyty tytoniowe, produkty imitujące wyroby tytoniowe lub rekwizyty tytoniowe oraz symbole związane z używaniem tytoniu, w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Teraz lista zakazanych towarów i usług, co do których przekazy handlowe w programach są zakazane może się wydłużyć.

Zakaz reklam dla dzieci w telewizji: opinia dietetyków

Z kolei dietetycy nie mają wątpliwości - pomysł jest dobry, jak wszystko co może przyczynić się do zmiany nawyków żywieniowych dzieci. Bo już co piąty uczeń w Polsce cierpi z powodu nadwagi lub otyłości. Na legislacja.rcl.gov.pl czytamy:

Nowelizacji ulegnie art. 16b ust. 3a oraz 3b przez wprowadzenie zakazu umieszczania przed audycjami skierowanymi głownie do dzieci w wieku do lat 12, w trakcie ich trwania oraz po ich zakończeniu, przekazów handlowych dotyczących środków spożywczych, w tym napojów zawierających przynajmniej jeden składnik, którego spożycie w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazane. Wykaz grup środków spożywczych zostanie określony w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Jednocześnie zaznaczyć należy, iż zaproponowana granica wieku, tj. dzieci do lat 12, została ustalona na podstawie badań psychologicznych, które wykazały, że dzieci poniżej lat 12 nie rozróżniają przekazów handlowych od innych przekazów.

QUIZ. Te pytania były warte głównej wygranej w "Milionerach". Znasz choć jedną odpowiedź?

Pytanie 1 z 10
Co według Leszka Kołakowskiego jest sklepieniem domu, w którym duch ludzki mieszka?
ESKA XD #001