Tramwaj dojedzie do Wilanowa. Prace ruszą w wakacje

2022-08-09 15:02

W najbliższych tygodniach rozpoczną się pierwsze prace związane z budową linii tramwajowej na ulicach Spacerowej i Jana III Sobieskiego oraz w al. Rzeczypospolitej. Najbardziej zmieni się ul. Sobieskiego, z której znikną trzecie pasy na obu jezdniach. W zamian powstaną pasy tramwajowo-autobusowe.

Jeszcze w sierpniu ruszy budowa trasy tramwajowej do Wilanowa. Pierwsze składy dotrą tam na początku 2024 roku. Mieszkańcy dzielnicy dojadą do centrum Warszawy w 25 minut. Wzdłuż trasy pojawią się drogi dla rowerów, nowe drzewa i zieleń.

Tramwaj do Wilanowa

– Rusza najdłużej oczekiwana inwestycja tramwajowa w stolicy. Nowa trasa połączy centrum miasta z Wilanowem. Będzie to jednocześnie trzynasta dzielnica, która zyska połączenie tramwajowe. Dla mieszkańców oznacza to szybszą i znacznie wygodniejszą komunikację – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

Inwestycja przyniesie przede wszystkim oszczędność czasu dla mieszkańców Wilanowa dojeżdżających w kierunku centrum. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut. To o wiele krócej, niż pokonanie tej samej trasy samochodem. Kierowcy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczać na to nawet 45 minut. Zyskają też mieszkańcy Stegien. Tramwajem dojadą do Śródmieścia bez korków, a przejazd zawsze będzie trwał tyle samo.

Tramwaj na zielonej trasie

Podczas budowy trasy do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Tory o łącznej długości ponad 9 km zostaną obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Tym samym zwiększy się liczba zielonych torów w stolicy. Obecnie to już ponad 27 km.

Łącznie w ramach budowy trasy zostaną posadzone 624 nowe drzewa: lipy holenderskie i drobnolistne, platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. Nasadzenia pojawią się przy torach i jezdniach, a także na przystankach. Pierwszy raz w historii budowy tras tramwajowych w Warszawie przy torach znajdą się drzewa formowane. To rozwiązanie stosowane w wąskich miejscach, gdzie nie byłoby możliwe zasadzenie zwykłego drzewa. Specjalnie formowana korona wpasuje się w przestrzeń przeznaczoną dla tramwajów i aut. W ramach prac konieczne będzie wycięcie części drzew, które kolidują z inwestycją, głównie w pasie rozdzielającym jezdnie ul. Sobieskiego. Wcześniej wykonano szczegółową inwentaryzację, aby nie zostało wycięte żadne drzewo, którego usunięcie nie jest konieczne.

Na całej trasie wprowadzona zostanie tzw. zielona fala, czyli priorytet w sygnalizacji świetlnej. Obecnie taki system działa już na ponad 70 proc. skrzyżowań z ruchem tramwajowym w stolicy.

Warszawa: Sobieskiego będzie węższa

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa oznacza również przebudowę ulic wzdłuż torów. Kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy. Trzeci pas, obecnie przeznaczony dla autobusów, zostanie na odcinku od ul. Spacerowej do ul. Beethovena zastąpiony wspólnym pasem tramwajowo-autobusowym. Wzdłuż torów powstaną drogi dla rowerów i nowe chodniki. Zamiast dotychczasowych czterech kładek nad ul. Sobieskiego pojawią się zabezpieczone sygnalizacją świetlną przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów w poziomie jezdni.

Inwestycja ma rozpocząć się jeszcze w wakacje, pod koniec sierpnia. Za realizację odpowiada firma Budimex. Zakończenie wszystkich prac planowane jest najpóźniej na marzec 2024 roku. Łączna wartość robót budowlanych tramwaju do Wilanowa to 685 mln zł. Budowa trasy jest współfinansowana z pieniędzy z Unii Europejskiej.

Tramwaje dojadą do Wilanowa