To koniec drążenia ostatniego tunelu metra na Bródnie! Zobacz wideo i zdjęcia [GALERIA]

2021-02-23 17:08 STAN
To koniec drążenia ostatniego tunelu metra na Bródnie! Kiedy pojedzie tam metro?
Autor: Twitter/Rafał Trzaskowski To koniec drążenia ostatniego tunelu metra na Bródnie! Kiedy pojedzie tam metro?

Zakończyło się drążenie ostatniego tunelu metra na Bródnie. To najtrudniejszy i przełomowy moment budowy wschodniego odcinka II linii metra. Kiedy budowa metra się zakończy? Zobacz wideo i zdjęcia z przełomowego momentu!

Tarcza TBM Anna przebiła się do szybu stacji Trocka. Zakończyło to najtrudniejszy etap budowy, czyli drążenie tuneli. Teraz pozostały prace wykończeniowe i montażowe, np. przy układaniu torowiska.

Przełomowy moment na budowie metra na Bródnie

- Kolejne świetne informacje z budowy metra! Tarcza TBM Anna właśnie przebiła się do stacji Trocka. Oznacza to, że zakończyliśmy budowę ostatniego z sześciu odcinków tunelowych na wschodnim odcinku II linii metra. Mimo niesprzyjającej pogody, pozostałe prace również są mocno zaawansowane – już widać kształty przyszłych stacji, gotowa jest już też konstrukcja schodów peronowych na stacji Kondratowicza – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Cztery tunele metra

TBM Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był jej najkrótszy, bo nieco ponad 650 metrowy, odcinek tunelowy, łącznie wydrążyła 2878 metrów. Był to ostatni z czterech tuneli budowanych na obu odcinkach w etapie 3+2 II linii metra. Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły 2736 metrów podwójnego tunelu. Na odcinku wschodnim jako pierwsza zakończyła prace TBM Maria, która wydrążyła 2908 metrów tunelu.

Pod ziemią wciąż dużo się dzieje, na wydrążonych wcześniej tunelach odcinka wschodniego wykonawca prowadzi prace przy budowie torowiska. Wylewane są dolne i boczne bankiety - czyli betonowe konstrukcje do których mocowane będą kolejne elementy torowiska.

Stacje w budowie

Duże wrażenie robi ogromna kubatura stacji Bródno. Docelowo znajdzie się tu 11 torów odstawczych a podziemna konstrukcja stacji ma prawie 700 metrów długości, będzie to największa podziemna konstrukcja na II linii. Widać już większość podziemnej konstrukcji stacji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych. Właśnie tu warunki dla pracowników są bardzo trudne, bo przez ogromne otwory technologiczne w stropie stacji wpada do środka mroźne powietrze - temperatura jest niewiele wyższa niż na zewnątrz.

Trochę cieplej jest na najbardziej zaawansowanej stacji Kondratowicza, gdzie trwają intensywne prace instalacyjne. W tym miejscu gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej. Wiele części stacji jest już wydzielona specjalnymi parawanami, aby utrzymać nieco wyższą temperaturę. To ważne np. przy wylewaniu podłóg.

Natomiast zupełnie jak na gotowej stacji można się poczuć w pomieszczeniu podstacji energetycznej - gdzie stoi już komplet szaf z urządzeniami energetycznymi.

Na najmniejszej stacji Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa tez instalacja systemu wentylacji.Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji. Chcemy, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowobudowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r. Wtedy też do dyspozycji pasażerów będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo.

Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres online@grupazpr.pl. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!

Pociągi będą jeździć bardziej eko!