PKO BP

i

Autor: PKO BP materiały prasowe

PKO BP z nowym ostrzeżeniem. Chwila nieuwagi i pieniądze znikają z konta, największy polski bank alarmuje

2022-12-06 14:45

PKO BP alarmuje - oszuści wynajdują coraz to nowe sposoby na kradzież pieniędzy z kont nieświadomych tego ofiar. Wyłudzacze wysyłają maile i SMS-y, grasują na portalach transakcyjnych, a nawet podszywają się pod dostawców energii. Na co należy szczególnie uważać, by nie dać się nabrać? Największy polski bank radzi.

PKO BP ostrzega przed oszustwami

- Sprzedajesz lub kupujesz na portalu z ogłoszeniami, a kontrahent chce szybko sfinalizować transakcję i przesyła Ci link? Dostajesz podejrzaną wiadomość o planowanym wyłączeniu dostaw energii z prośbą o uregulowanie należności? Nie klikaj w link, nie podawaj danych karty ani danych logowania do banku - alarmują przedstawiciele PKO BP.

W najnowszym komunikacie banku podkreślono, że oszuści nie zatrzymują się na jednym, utartym schemacie. Wciąż wyszukują nowych metod wyłudzeń, aby uśpić czujność swoich ofiar i opróżnić ich konta z oszczędności. Teraz trzeba już uważać na nich w swoich mailach, SMS-ach, na portalach społecznościowych i transakcyjnych. Podszywają się pod sprzedających, kupujących, kurierów, czy dostawców energii

Czytaj również: PKO BP ostrzega. Klienci największego polskiego banku mogą stracić pieniądze przez jedno kliknięcie

Co zrobić, aby nie dać się oszukać? - Zanim klikniesz w link lub otworzysz załącznik, upewnij się, że wiadomość jest prawdziwa i pochodzi od zaufanego nadawcy - podkreślają przedstawiciele największego polskiego banku.

W komunikacie zawarli również najważniejsze zasady, jakimi należy się kierować, by nikt nie dostał się do naszych pieniędzy. Oto one:

  • "jeśli dostajesz wiadomość, by np. uregulować płatność za prąd, której się nie spodziewasz, upewnij się u swojego dostawcy energii, czy jest prawdziwa;
  • nie klikaj w linki w wiadomościach od kupujących/sprzedających - mogą kierować do fałszywych stron, które wyglądają jak znane portale z ogłoszeniami;
  • korzystaj z oficjalnych stron i portali, a nie wchodź na nie przez niezaufane linki;
  • czytaj uważnie powiadomienia, które przychodzą na telefon. Jeśli dostaniesz podejrzany komunikat, żeby zainstalować aplikację IKO - niezwłocznie skontaktuj się z bankiem;
  • sprawdzaj treści SMS i powiadomień z aplikacji, w tym także bankowych przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj operacji oraz numer konta do przelewu;
  • sprawdzaj adresy stron www (a także certyfikaty bezpieczeństwa), na których się logujesz i dokonujesz płatnościjeśli ktoś prosi Cię o numer karty, by przelać na nią pieniądze - nie podawaj danych. Kupujący w serwisie z ogłoszeniami nie może przysyłać pieniędzy na kartę!;
  • nie przekazuj nikomu danych logowania do bankowości elektronicznej;
  • zwróć uwagę na poprawność językową otrzymywanych wiadomości oraz strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe wiadomości i strony mogą zawierać błędy, np. gramatyczne albo stylistyczne;
  • ustaw w aplikacji IKO lub serwisie iPKO bezpieczne dla Ciebie limity płatności".

PKO BP - awaria

Na fałszywe wiadomości oraz linki należy uważać szczególnie wtedy, gdy strony internetowe banku lub ich aplikacje przechodzą prace serwisowe i awarie. Wówczas weryfikacja informacji może być utrudniona. Wtedy najlepiej jest dzwonić na infolinię PKO BP pod numer: 800 302 302 albo +48 81 535 60 60.

Przykład oszustwa: PGE - SMS o odłączeniu prądu

Jednym z popularnych w ostatnim czasie oszustw jest rozsyłanie przez wyłudzaczy wiadomości o rzekomym odłączeniu prądu. Złodzieje podszywają się np. pod PGE i twierdzą, że dana osoba nie uiściła odpowiednich opłat, co powinna jak najszybciej uczynić. W SMS-ie załączony jest niestety fałszywy link, w którego kliknięcie i przekazanie krytycznych informacji na nasz temat może prowadzić do straty całych oszczędności. Należy więc bezwzględnie uważać na takie oraz podobne komunikaty, a w razie wątpliwości kontaktować się ze swoim dostawcą.

Gdzie trzymać pieniądze - w skarpecie czy na koncie?