Plac Konstytucji w Warszawie

i

Autor: Wikimedia Commons / Emptywords

Nowe stacje metra w Śródmieściu: kosztowały 7 mln zł, mogą nie powstać

Warszawski samorząd nie ma pieniędzy na budowę stacji metra Plac Konstytucji i Muranów, a prace projektowe łapią kolejne opóźnienie. Kontrowersyjny pomysł uzupełnienia pierwszej linii metra o dwa przystanki wraca w Warszawie od wielu lat. W latach dziewięćdziesiątych ich budowę zarzucono właśnie z powodu braku pieniędzy.

Gdyby plany budowy pierwszej linii metra zostały zrealizowane w oryginalnym kształcie, na śródmiejskim odcinku korzystalibyśmy dziś z dwóch dodatkowych stacji: Plac Konstytucji i Muranów. W latach dziewięćdziesiątych warszawski ratusz nie zdecydował się na budowę motywując to brakiem pieniędzy. Teraz sytuacja prawdopodobnie się powtórzy.

Nowe stacje metra w Warszawie

Budowa stacji była w 2018 roku jedną z obietnic wyborczych Rafała Trzaskowskiego. Gdy został prezydentem Warszawy, wydawało się, że inwestycja wkrótce ruszy. Pod koniec 2019 roku warszawski ratusz rozstrzygnął przetarg na projekt obu podziemnych przystanków, za który firma Metroprojekt ma otrzymać 7,36 mln zł. Szacunki z okresu kampanii wyborczej 2018 roku głosiły, że budowa stacji Plac Konstytucji i Muranów będzie kosztować 262 mln zł. Kwota z pewnością była zaniżona. Przy aktualnych cenach można spodziewać się, że budowa pochłonie prawdopodobnie około 800 mln zł. Trudno sobie wyobrazić, by w obecnej sytuacji finansowej możliwe było przyznanie tak ogromnych pieniędzy.

- Dzięki powstaniu stacji Plac Konstytucji i Muranów wyraźnie poprawi się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami zmniejszyłaby się z około półtora kilometra do ok. 700 metrów. Co ważne, według wstępnych założeń, uruchomienie dodatkowych przystanków nie wpłynie na częstotliwość kursowania pociągów na pierwszej linii metra - zapowiadał urząd miasta.

Brakuje pieniędzy na metro

Stacja Plac Konstytucji miałaby powstać na północ od placu, pomiędzy skrzyżowaniami ul. Marszałkowskiej z ulicami Koszykową i Hożą. Stacja Muranów jest planowana na północ od skrzyżowania ul. Andersa z ulicami Anielewicza i Świętojerską.

Projekty stacji miały być gotowe w listopadzie, ale nie powstały do dziś. Metro Warszawskie zamierza dać Metroprojektowi dodatkowy czas aż do listopada 2023 roku.

ZOBACZ TAKŻE

  1. Metro na Bródno: koniec budowy 24 sierpnia
  2. Top Secret złożył wniosek o upadłość. Polska sieć bankrutuje
  3. Kim jest Pia Skrzyszowska? Najważniejsze informacje o polskiej lekkoatletce
Awantura o barierki na zadaszeniach wejść do metra na Bródnie. Warszawiacy: „To nie ma sensu!”