Najdłuższe tramwaje płyną do Warszawy z Korei Południowej. Pomieszczą nawet 240 pasażerów!

i

Autor: Urząd m.st. Warszawy, mat. prasowe Najdłuższe tramwaje płyną do Warszawy z Korei Południowej. Pomieszczą nawet 240 pasażerów!

Najdłuższe tramwaje płyną do Warszawy z Korei Południowej. Pomieszczą nawet 240 pasażerów!

2021-05-05 21:34

Zdały pierwsze testy i ruszyły w drogę. Dwa ze 123 zamówionych przez Warszawę tramwajów płyną właśnie statkiem z Korei Południowej. Na naszych torach pojawią się już jesienią. Przypłyną jeszcze wcześniej, ale droga do dopuszczenia do ruchu jest znacznie dłuższa, niż droga wodna.

Nowości rodem z fabryki Hyundai Rotem

Mają ten sam kolor i podobny wystrój wnętrz. Jednak przy bliższym poznaniu nowe tramwaje, które właśnie płyną do Warszawy, są bardzo odmienne od swoich niskopodłogowych poprzedników. - Przód tramwaju jest taki lekko uśmiechnięty. Wygląd tego pojazdu został wybrany przez samych warszawiaków - mówi Witold Urbanowicz z portalu Transport Publiczny. - Te tramwaje będą różniły się tym, czego nie widać. To skrętne wózki skrajne. Dzięki nim tramwaj na ciasnych pętlach będzie ciszej skręcał, nie będzie tak piszczał. Takie skrętne wózki też w mniejszym stopniu zużywają infrastrukturę tramwajową.

Kolejeną kwestią, która wyróżnia nowe tramwaje jest ich...długość. 103 ze 123 zamówionych egzemplarzy stanowić będą tramwaje jedno- i dwukierunkowe, wyprzedające długością pozostałe egzemplarze. - Ich długość to prawie 33 metry, czyli 2,5 metra więcej niż u najpopularniejszych niskopodłogowców w Warszawie - mówi Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich. - W każdym długim tramwaju będzie mogło podróżować nawet 240 osób.

Pierwsze tramwaje przypłyną jeszcze w wakacje, ale na torowiskach możemy się ich spodziewać dopiero jesienią. Część testów przeszły w fabryce Hyundaia, ale to nie koniec. - Zanim zaczną wozić pasażerów, będą musiały uzyskać homologację, przejść wszystkie odbiory i testy wewnętrzne, a także przejechać kilka tysięcy kilometrów po sieci tramwajowej - wymienia Witold Urbanowicz.

Wszystkie 123 zamówione tramwaje powinny dotrzeć do Warszawy do końca 2023 roku. Jeśli miasto będzie zadowolone z zakupionego taboru - niewykluczone, że zamówienie zostanie rozszerzone o kolejne 90 egzemplarzy.

Co z serwisem?

W serwisowaniu tramwajów wyprodukowanych w południowokoreańskiej fabryce z pewnością pomocne będzie to, że aż 60 procent ich komponentów pochodzi z Polski i Unii Europejskiej. Cały osprzęt energoelektroniczny powstaje w Warszawie i dostarcza go firma Medcom, która współpracuje ze światowymi producentami taboru szynowego. Z innej polskiej firmy mającej siedzibę w Warszawie – ATM – pochodzą rejestratory parametrów jazdy. Z kolei fotele dla motorniczych, skomplikowane konstrukcje ze sterowaniem pneumatycznym, dostarcza śląska firma Damiro. Hyundai Rotem ma też dostarczyć Tramwajom Warszawskim dwa pakiety serwisowe - z częściami i wypadkowy. Dodatkowo fabryka przez kilkanaście lat będzie utrzymywać magazyn z częściami do tramwajów, w którym warszawska spółka będzie mogła na bieżąco się zaopatrywać.

Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres online@grupazpr.pl. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!

QUIZ. Geograficzne rekordy świata. Nawet szkolna "szóstka" nie gwarantuje maksa

Pytanie 1 z 10
Gdzie znajduje się najwyższy wodospad na świecie?