paliwo

i

Autor: unsplash.com

Stacje Lotos znikają z Polski. W ich miejscu już pojawiają się nowe

Lotos znika z polskich miast i dróg. Około stu stacji Lotosu przejmuje Orlen, ponad 400 - węgierski MOL. Stacje przechodzą właśnie rebranding, zmieniane są m.in. loga i wystrój sklepów. Proces zakończy się w najbliższych tygodniach. Orlen przyjmie od Lotosu np. sześć obiektów w Trójmieście i po dwa w Warszawie.

Orlen i MOL przejmują stacje Lotos

1 sierpnia 2022 roku Orlen oficjalnie połączył się z Lotosem. Jednym z warunków zgody ze strony Komisji Europejskiej na przeprowadzenie fuzji było odsprzedanie części stacji Lotosu. 417 stacji kupił węgierski MOL, 104 przypadły Orlenowi.

Stacje Lotosu znikają z mapy Polski. Zmienią się w stacje MOL i Orlen. Rebranding trwa już od ubiegłego roku, proces zmian na stacjach ma zakończyć się za kilka tygodni. Tym samym MOL będzie na trzecim miejscu pod względem liczby stacji paliw w Polsce. Pierwsze miejsce zajmuje PKN Orlen, drugie - BP.

Lotos zmienia się w Orlen

Które stacje Lotosu przejmuje Orlen? Do listy obiektów dotarł TVN24 BIS. I tak np.:

  • Warszawa: nowe stacje Orlen pojawią się przy: ul. Łopuszańska 24a i ul. Modlińska 345;
  • Gdańsk: ul. Odyseusza 18, ul. Hallera 36, ul. Astronomów 20;
  • Gdynia: ul. Janka Wiśniewskiego 20, ul. Kontenerowa 2, ul. Jana Pawła II 3 (Marina);
  • Katowice: ul. Kościuszki 259, ul. Francuska 105;
  • Bytom: ul. Strzelców Bytomskich 42, ul. Strzelców Bytomskich 274.

Zgoda rządu na połączenie Orlenu z Lotosem

Rada Ministrów przyjęła w lipcu 2022 roku wniosek o wyrażenie zgody na połączenie spółek Grupy Lotos z siedzibą w Gdańsku oraz Polskiego Koncernu Naftowego Orlen z siedzibą w Płocku, przedłożony przez ministra aktywów państwowych - poinformowała w komunikacie Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

"Połączenie obu firm będzie elementem procesu konsolidacji spółek polskiego sektora paliwowo-energetycznego obejmującej Orlen, Lotos oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG). Wiodącą rolę w tym procesie będzie miał PKN Orlen. Rozwiązanie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego Polski i regionu, co jest szczególnie istotne w obecnej sytuacji geopolitycznej" - informowano w komunikacie.

Dodano, że postępująca transformacja energetyczna na świecie stanowi duże wyzwanie dla spółek sektora paliwowo-energetycznego, gdyż zakłada stopniowe odchodzenie od węglowodorów i paliw konwencjonalnych na rzecz nowych i bardziej zrównoważonych źródeł energii. "W konsekwencji spółki sektora zmuszone są szukania nowych, perspektywicznych obszarów biznesowych, które będą w stanie zagwarantować im możliwość długoterminowego rozwoju" - brzmiał komunikat.

Podkreślono, że "połączenie Grupy Lotos z PKN Orlen umożliwi osiągnięcie poprawy efektowności operacyjnej w dotychczasowych obszarach działalności, takich jak wydobycie i produkcja rafineryjna. Rozwiązanie to zwiększy efektywność pracy oraz przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego Polski i regionu".

Dodano też, że w przyszłości, dzięki konsolidacji sektora paliwowo-energetycznego, powstanie silny polski koncern multienergetyczny, z wiodącą rolą PKN Orlen. Wykorzystując efekt synergii, będzie on zdolny do sprostania wyzwaniom transformacji energetycznej oraz konkurowania na rynku z europejskimi i światowymi firmami. "Nowy koncern stanie się największą spółką w Europie Środkowo - Wschodniej" - zaznaczono.

Informowano również, że polski koncern multienergetyczny postawi na dywersyfikację prowadzonej działalności i utrzymanie konkurencyjności w długim terminie.

"W perspektywie 2030 r. koncern może stać się jednym z największych zintegrowanych producentów petrochemii w Europie. Dodatkowo, wychodząc naprzeciw wyzwaniom transformacji, polska firma chciałaby inwestować znaczne środki w rozwój technologii recyklingu tworzyw sztucznych" - podkreślono.

Wskazano, że kolejnym obszarem strategicznego rozwoju będzie energetyka. Chodzi o realizację ambitnych inwestycji w nisko- i zeroemisyjną energetykę. Połączony koncern stanie się liderem w obszarze energetyki odnawialnej i niskoemisyjnej energetyki gazowej - stwierdzono w komunikacie.

Poinformowano również, że polska firma będzie także dążyć do utrzymania i wzmocnienia pozycji regionalnego lidera w obszarze sprzedaży detalicznej, dysponując do 2030 roku w sumie ponad 3,5 tys. stacji paliw w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wraz z rozbudowaną siecią ładowarek do pojazdów elektrycznych.

"Połączony koncern będzie również miał skalę i środki umożliwiające rozwój najbardziej innowacyjnych obszarów, takich jak np. wykorzystanie wodoru" - podano w komunikacie KPRM.

Złote Laury 2021. PKN Orlen odegra ważną rolę w transformacji energetycznej