Lotnisko Chopina

i

Autor: Lotnisko Chopina Lotnisko Chopina

Lotnisko Chopina wśród światowej elity. Czym jest system A-CDM?

2020-12-02 19:52

Warszawa wśród światowych gigantów! Lotnisko Chopina znalazło się na liście 30 portów lotniczych w Europie, w których wdrożono zaawansowany system A-CDM. Co to oznacza dla pasażerów?

Lotnisko w Katowicach rośnie w oczach. Jak idą prace?

System A-CDM na Lotnisku Chopina: Co to oznacza dla pasażerów?

Procedura Airport Collaborative Decision Making dotyczy optymalizacji działań operacyjnych podmiotów współpracujących na terenie portu lotniczego. Jej celem jest możliwie jak najbardziej efektywne zarządzanie czasem obsługi statków powietrznych. W praktyce przekłada się to również na lepsze wykorzystanie przepustowości portu lotniczego oraz europejskiej przestrzeni powietrznej.

Czytaj także: Lotnisko Chopina gotowe na zimę 2020! Ten sprzęt pokona największy śnieg [ZDJĘCIA]

Flagi państw. Czy rozpoznasz państwo po fladze? Sprawdź się! [QUIZ]

Pytanie 1 z 15
Spójrz na flagę i powiedz, jakie to państwo:
Flagi państw

Co się zmieni?

Lotnisko Chopina zamierza osiągnąć cel przez usprawnienie wymiany informacji w czasie rzeczywistym między:

  • zarządzającym portem lotniczym,
  • operatorami statków powietrznych,
  • agentami obsługi naziemnej,
  • kontrolą ruchu lotniczego
  • i Menadżerem Sieci.

Czytaj także: Piszemy "COVID" czy "kowid"? Po 7 latach przerwy wróciła Poradnia Językowa UW!

– Zdarza się, że już na pokładzie samolotu można usłyszeć od kapitana, że „start będzie opóźniony, ponieważ oczekujemy na zgodę z Brukseli/ATC”. To może wynikać z czasowych ograniczeń przepustowości danej części europejskiej przestrzeni powietrznej – powiedział Sławomir Lorent z Biura Operacyjnego Lotniska Chopina w Warszawie i kierownik projektu ze strony biznesowej.

Czytaj także: 100 zł za wejście do galerii handlowej? To pomysł na ograniczenie "turystyki marketowej"

Tymczasem A-CDM pozwala nam poinformować Menadżera Sieci w Brukseli (Eurocontrol) o czasie gotowości danego samolotu. Dzięki temu Menadżer Sieci stara się dostosować slot na start do naszych możliwości, tym samym minimalizując opóźnienie. Skoro A-CDM opiera się m.in. na przewidywalności poszczególnych etapów procesów obsługi i ruchu statków powietrznych, to jego wprowadzenie skutkuje także lepszą informacją o czasie lądowania i startu samolotu dla pasażerów i osób oczekujących.

Z kolei, jak zaznaczyła Małgorzata Szkamruk, kierownik projektu ze strony IT, system A-CDM to w głównej mierze lepsze planowanie.– Możemy mówić przede wszystkim o korzystnym wpływie na terminowość odpraw. Pasażerowie zyskają dokładniejszą informację lotniskową, co przełoży się na większy komfort podróży.