Koronawirus w Warszawie: Jak pracują stołeczne urzędy? Które sprawy załatwisz od ręki?

2020-04-23 16:07
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Autor: Wikipedia, CC, Fot. Stevenlodz, 2016

Coraz więcej spraw mieszkańcy stolicy mogą załatwić w urzędzie. Zmiany polegają m.in. na rozszerzeniu zakresu usług dotyczących ewidencji ludności, dowodów osobistych, rejestracji pojazdów, praw jazdy i innych dokumentów komunikacyjnych. Co dokładnie się zmieniło? Dowiesz się czytając ESKA Warszawa.

Jakie sprawy załatwisz w urzędzie?

Od 13 marca obowiązywały ograniczenia dotyczące pracy urzędu – można było jedynie odebrać dowód osobisty, prawo jazy czy zarejestrować fabrycznie nowy pojazd (po wcześniejszym umówieniu telefonicznym). Teraz będzie można już załatwić wszystkie sprawy z tego zakresu. Niezbędne będzie jednak telefoniczne umówienie się na wizytę, a w przypadku, gdy wymagana jest płatność – dokonanie jej przelewem.

Organizacja pracy Urzędu m.st. Warszawy

Bezpośrednio realizowane są wyłącznie następujące sprawy:

  •  rejestracja stanu cywilnego w wybranych siedzibach USC (m.in. rejestracja urodzeń i zgonów, wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, uznanie ojcostwa),
  • sprawy z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych, rejestracji pojazdów, praw jazdy, wydawania innych dokumentów komunikacyjnych (po umówieniu telefonicznym oraz z dowodem wpłaty, jeśli sprawa wymaga opłaty).
  • W pozostałym zakresie bezpośrednia obsługa klientów polega na przyjmowaniu pism i wniosków (za potwierdzeniem wpływu). Pisma można składać we wszystkich punktach obsługi klienta (Wydziały Obsługi Mieszkańców, punkty obsługi klienta biur urzędu), z wyjątkiem niektórych lokalizacji USC. Jeśli jest to niezbędne dla realizacji sprawy, podejmowane będą także inne czynności, wymagające kontaktu z klientem (np. podpisywanie i odbiór dokumentów, oględziny w terenie, itp.).
  • Niemożliwe jest dokonywanie płatności w kasach urzędu – dostępne są wyłącznie płatności przelewem lub inne formy płatności elektronicznej lub zdalnej.
  • Odwołane są wszystkie dyżury organizowane zwyczajowo na terenie urzędu (m.in. dyżury radnych, Rady Seniorów, Komisji Dialogu Społecznego, bezpłatne porady prawne, itp.).
  • Bezpośrednia obsługa klientów w poniedziałki jest realizowana w godz. 8.00-16.00.

 

Realizacja usług może wiązać się z ograniczeniami - liczbą mieszkańców przebywających w siedzibie urzędu, obowiązkiem dezynfekcji rąk przed wejściem do urzędu, itp. Powyższa organizacja pracy Urzędu m.st. Warszawy obowiązuje do odwołania. Ratusz podkreśla, by ograniczyć wizyty w urzędzie do absolutnego minimum.

Jak zrobić maseczkę w kilka sekund?
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE