Konferencja ZTM

i

Autor: redakcja Wiemy jak pojadą autobusy po otwarciu metra na Woli

Jedni zyskają - drudzy stracą. Co się zmieni po otwarciu metra na Woli?

2020-03-03 20:16

102 pojedzie przez Powiśle, 171 - przez Plac Bankowy, a Nowe Bemowo zyska... nową linie! Zarząd Transportu Miejskiego zdradził, jak będzie wyglądała komunikacja po otwarciu wolskiego odcinka drugiej linii metra.

Uruchomienie nowych przystanków podziemnej kolei na Woli istotnie zmieni sposób podróżowania w tym rejonie Warszawy. Dlatego też konieczne są korekty dostosowujące układ komunikacji naziemnej do nowej sytuacji – mówi Robert Soszyński, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. – Po uruchomieniu metra do Świętokrzyskiej będzie się można dostać podziemną koleją w mniej niż 12 minut. By dodatkowo usprawnić przejazdy, z przystanku Księcia Janusza, w godzinach szczytu, autobusy będą w różnych kierunkach odjeżdżały co około 1 minutę – dodaje.

Już niedługo pociągi metra wjadą z pasażerami na trzy nowe stacje - Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Od 8 do 15 marca będą trwały ostatnie prace związane z integracją systemów działającej linii oraz nowego odcinka. W tym czasie pociągi na linii M2 dojadą tylko do Ronda ONZ. Testy obejmą połączenie systemów całoliniowych obu odcinków, sprawdzenie poprawności ich działania, komunikację z Centralną Dyspozytornią zlokalizowaną na STP Kabaty. W drugiej połowie marca pociągi metra będą jeździły testowo do stacji Księcia Janusza, jeszcze bez pasażerów.

Pasażerowie pojadą do nowych stacji w kwietniu. Dzięki metru możliwy będzie szybki i bezpośredni dojazd z Woli do Śródmieścia i na Pragę. Dogodną przesiadkę do metra zyskają również mieszkańcy Bemowa, osiedli w zachodniej części miasta, a także m.in. Babic, Koczargów, Leszna czy Mariewa. Przed rozpoczęciem budowy metra w autobusach kursujących wzdłuż ul. Górczewskiej było w ciągu godziny ok. 5,4 tys. miejsc, metro w tym samym czasie zaoferuje ok. 24 tys. miejsc. Eksperci z Zarządu Transportu Miejskiego zaproponowali pakiet zmian w komunikacji naziemnej, tak aby dojazd do metra był jak najlepszy, przy utrzymaniu wielu bezpośrednich połączeń ze Śródmieściem, przede wszystkim tramwajowych. ZTM przygotował konsultacje społeczne – było siedem spotkań z mieszkańcami w kilku dzielnicach (na Bemowie, Woli, Bielanach i w Śródmieściu), a także zebrał opinie w ankietach, pocztą elektroniczną (przyszło niemal 4 tys. maili), przeanalizował też komentarze na profilach w mediach społecznościowych. Efektem tej pracy jest projekt zmian, który wejdzie w życie wraz otwarciem nowych stacji metra.

Co się zmieni?

Autobusy linii 103, 154 i 197 wraz z otwieraniem ulic nad stacjami metra wróciły już na swoje trasy sprzed budowy. Innymi trasami pojadą autobusy linii: 102, 105, 109, 129, 136, 149, 171, 184, 190, 201, 520, 714, 719, 729. Korekty tras będą różne, np. na trasy sprzed budowy metra wrócą 136, 171 i 190, autobusy 102 dojadą do ulicy Emilii Plater a trasy 714, 719, 729 zostaną wydłużone do stacji metra Księcia Janusza. Bez zmian pozostaną trasy 112, 167, 517 i E-2. Na trasy wyjadą autobusy dwóch nowych linii – 106 i 284 a na trasie 523 będzie nowy przystanek. Przestaną jeździć autobusy linii 155 a 397 zamienią się w kursy skrócone 197.