Hulajnoga elektryczna

i

Autor: pixabay.com

tylko u nas

Czy Warszawa, tak jak Paryż i Rzym, ograniczy elektryczne hulajnogi? Mamy stanowisko ZDM-u

Rzym ograniczy, a Paryż zakaże wynajmu elektrycznych hulajnóg. Czy Warszawa pójdzie śladem europejskich stolic? - W polskich przepisach nie ma możliwości odgórnego zakazania przez samorząd prowadzenia tego rodzaju działalności - wyjaśnia rzecznik ZDM Jakub Dybalski, podkreślając jednak, że miasto ustala wraz z operatorami e-hulajnóg zasady ich funkcjonowania. Firmy zobowiązały się do uniemożliwienia zwrotu swoich hulajnóg w Łazienkach i w Ogrodzie Krasińskich, a także fizycznego ograniczenia prędkości hulajnóg w miejscach, gdzie jest wielu pieszych.

Spis treści

  1. Hulajnogi elektryczne w Warszawie, czy zostaną zakazane?
  2. W tych miejscach w Warszawie nie da się zwrócić hulajnogi
  3. Ile jest elektrycznych hulajnóg w Warszawie?
  4. Wypadki z udziałem elektrycznych hulajnóg. Statystyki w Warszawie

W niedawnym referendum w Paryżu zdecydowana większość głosujących opowiedziała się za wprowadzeniem przez miasto zakazu wynajmu elektrycznych hulajnóg. Z kolei w Rzymie będzie znacznie mniej hulajnóg elektrycznych i więcej reguł - ogłosił burmistrz Roberto Gualtieri. W związku z tym zapytaliśmy stołeczny ratusz o plany wobec e-hulajnóg w Warszawie.

Hulajnogi elektryczne w Warszawie, czy zostaną zakazane?

- W polskich przepisach nie ma możliwości odgórnego zakazania przez samorząd prowadzenia tego rodzaju działalności - wyjaśnia w rozmowie z eska.pl rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski. - W momencie, gdy przygotowywano przepisy dotyczące e-hulajnóg – wprowadzone przed dwoma laty m.in. do Prawa o ruchu drogowym - zwracaliśmy uwagę w konsultacjach na konieczność uregulowania możliwości np. licencjonowania tego typu biznesu przez samorząd, czy wskazywania obszaru miasta z zakazem ruchu tego rodzaju pojazdów. Ustawodawca jednak tę część problemu przemilczał i uchwalił jedynie przepisy nadające e-hulajnodze status pojazdu i regulujące sposób poruszania się w ruchu drogowym - podkreśla.

W tych miejscach w Warszawie nie da się zwrócić hulajnogi

- Ponieważ przepisów nie ma, musieliśmy samodzielnie wymyślić sposób regulacji tego tematu, na który zgodziliby się operatorzy "hulajszeringowi". Z każdym z nich podpisaliśmy umowę, w ramach której wyznaczamy w stolicy 250 miejsc do postoju hulajnóg i zgadzamy się na korzystanie przez operatorów z miejskich stojaków rowerowych, a operatorzy zobowiązują się z nich korzystać i ponosić za to opłaty. Operatorzy zobowiązali się też do uniemożliwienia zwrotu swoich hulajnóg w Łazienkach i w Ogrodzie Krasińskich, a także fizycznego ograniczenia prędkości hulajnóg w miejscach z dużym natężeniem ruchu pieszego, takich jak Bulwary Wiślane, czy Stare Miasto - tłumaczy Dybalski.

Ile jest elektrycznych hulajnóg w Warszawie?

Jak mówi rzecznik ZDM-u, e-hulajnóg oferowanych przez czterech operatorów jest w sumie w Warszawie kilka tysięcy. - Mamy dokładne liczby od operatorów, ale zobowiązaliśmy się ich nie udostępniać. Jak wspomniałem miejscem do pozostawienia e-hulajnogi jest jeden z kilkunastu tysięcy miejskich stojaków rowerowych albo jedno z 250 miejsc postoju, które są sukcesywnie oznaczane w terenie (w aplikacjach operatorów wszystkie są oznaczone) - dodaje. 

Wypadki z udziałem elektrycznych hulajnóg. Statystyki w Warszawie

W 2020 roku doszło w Warszawie do 21 wypadków z udziałem hulajnogistów (11 spowodowanych przez kierującego hulajnogą). W 2021 r. do 35 wypadków z udziałem hulajnogistów (również 11 z nich spowodowali kierujący hulajnogą). Nie ma jeszcze pełnych danych za 2022 rok.

Jak bezpiecznie jeździć hulajnogą w Lublinie?