Spotkania ws. Via Maris: Czy długo oczekiwana droga zostanie wybudowana do 2030 roku?

i

Autor: pixabay.com, PBPR

Via Maris

Spotkania ws. Via Maris: Czy długo oczekiwana droga zostanie wybudowana do 2030 roku?

2023-06-22 22:23

Za nami pierwsze spotkanie konsultacyjne ws. Via Maris. W Rumi rozmawiano z mieszkańcami na temat studium sieciowego i korytarzowego. Założenie projektu przewiduje wybudowanie drogi do 2030. Jakie są szanse, że tak się stanie?

Via Maris. Jak ma wyglądać przebieg drogi?

Trasa Via Maris ma docelowo połączyć projektowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Drogę Czerwoną, odcinek od Obwodnicy Zachodniej Trójmiasta do nowego Terminalu Pasażerskiego w Porcie Gdynia, z terenami portowymi znajdującymi się w zachodniej części Portu Gdynia, w tym z terenami tak zwanej Doliny Logistycznej. Następnie omijając tereny zurbanizowane Redy ma stanowić jako połączenie tranzytowe, alternatywne połączenie służące obsłudze Władysławowa i miejscowości nadmorskich Półwyspu Helskiego. Dokumentacja swoim zakresem obejmuje także obwodnicę Władysławowa wraz z połączeniem w kierunku portu.

Mówi się, że Via Maris ma być alternatywną drogą na Półwysep Helski, co odciąży zakorkowaną drogę wojewódzką 216 (Reda-Władysławowo) i dawną drogę krajową nr 6 (obecnie dw468) na odcinku Gdynia-Reda. To długo zapowiedziana i oczekiwana przez mieszkańców inwestycja.

Przebieg sytuacyjny Via Maris

Spotkania konsultacyjne ws. Via Maris. Dyskusje o korytarzach drogi

Departament Planowania Transportu zaplanowało spotkania z mieszkańcami ws. "Studium Sieciowego i Studium Korytarzowego dla nowego połączenia drogowego Via Maris".

Pierwsze spotkanie odbyło się w poniedziałek (5 czerwca) w Rumi w Stacji Kultury.

Chodzi o to, żeby przekazać informacje na temat tego, jak inwestycja może być ulokowana w przestrzeni, którędy może ona przebiegać, a to którędy przebiega, jest omawiane na podstawie proponowanych korytarzy przebiegu. Na obecnym etapie, czyli studium sieciowego i korytarzowego, mówimy o bardzo szerokich pasach terenu, które będą poddane dalszym analizom 

- tłumaczy Rafał Garpiel z firmy Databout, który był obecny na spotkaniu.

Podczas spotkania przedstawiono trzy warianty proponowanych korytarzy Via Maris.

Te warianty, a właściwie scenariusze drogi, obejmują na różnych odcinkach różne analizowane warianty. Te scenariusze różnią się stopniem przeniesienia ruchu z istniejących dróg na nową budowaną drogę, różnią się parametrami technicznymi i przebiegiem w stosunku do istniejącej zabudowy i infrastruktury

- dodaje Garpiel.

Via Maris spotkanie w Rumi

i

Autor: WH Tak wyglądało spotkanie ws. Via Maris w Rumi

Warto jednak podkreślić, że odcinek korytarzowy w Rumi i Redzie w każdym z wariantów jest praktycznie taki sam.

Na jakim etapie są prace ws. Via Maris?

Póki co trwa pierwszy etap realizacji planowania inwestycji - Studium Sieciowe i Studium Korytarzowe. Podczas spotkań prezentowane są uwarunkowania i założenia przebiegu nowej drogi oraz przedstawione trasowane korytarze. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i opinie.

Ponadto przygotowano ankietę dla mieszkańców, gdzie mogą wskazać warianty (3 docinków - obwodnica Władysławowa, Reda-obwodnica Władysławowa, Droga Czerwona-Reda), które są dla nich najkorzystniejsze i najmniej korzystne. Ankieta dostępna jest w formie papierowej i online. Preferencje mieszkańców będą zbierane do 16 czerwca.

Zaplanowane konsultacje ws. Via Maris - gdzie i kiedy?

Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami odbyły się w Rumi, we Władysławowie, w Pucku, Dębogórzu. W poniedziałek (12 czerwca) PBPR i firma Databout pojawi się w Gdyni i Redzie, dzień później - w Pucku.

W Gdyni spotkanie ws. Via Maris odbędzie się o godzinie 16:30 w Centrum Aktywności Seniora w Gdyni, w Redzie - o godzinie 19:00 w Fabryce Kultury. Natomiast na wtorek (13 czerwca) na godzinę 17:00 zaplanowano konsultacje w budynku przy stadionie na al. Lipowej 3 (koło MOKSiR-ze).

Co dalej po konsultacjach ws. Via Maris?

Będą prowadzone dalsze prace studialne w ramach studium korytarzowego. Studium korytarzowe ma pomóc wyłonić najoptymalniejszą, najlepszy możliwy korytarz dla inwestycji, wiedząc, w którym korytarzu inwestycja ma być realizowana, można zlecać studium techniczne, ekonomiczne, środowiskowe i to studium obejmuje już analizę wariantów przebiegu, czyli konkretnych opcji przebiegu w terenie tej inwestycji. Wchodzimy wtedy na większy poziom - szczegóły z korytarza w kierunku linii jednej z opcji przebiegu drogi 

- mówi przedstawiciel firmy Databout.

Ankiety wypełnione przez mieszkańców będą analizowane przez Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego. 

Na każdym etapie ankieta jest ważna. W etapie studium korytarzowego, a potem na etapie studium techniczne-ekonomiczne- środowsikwoego. Warto brać udział w konsultacjach społecznych

- dodaje Garpiel. 

Ile potrwa samo planowanie budowy Via Maris?

Obecny etap planowania, czyli Studium Sieciowe i Studium Korytarzowe potrwa około 2 lata. Potem będą etapy:

  • Studium Techniczno-ekonomiczno-środowiskowe
  • Koncepcja programowa
  • Projekt budowlany

Każdy z wymienionych etapów potrwa mniej więcej dwa lata. To oznacza, że samo planowanie inwestycji zajmie ok. 8 lat.

To jest pewnego rodzaju skrót, żeby wszyscy mogli sobie wyobrazić, ile czasu może zająć przygotowanie inwestycji. Rzeczywiście sam etap studium korytarzowego może zając od roku do dwóch, sam etap późniejszego studium również w praktyce często tyle czasu zajmuje. Oczywiście można przyjąć i jestem pewien, że zamawiający będzie starał się zrealizować to zadanie szybciej, ale można na podstawie innych podobnych, skomplikowanych inwestycji powiedzieć - tak, to potrwa co najmniej 4 lata, jeżeli chodzi o te dwa pierwsze etapy

- wyjaśnia Rafał Garpiel. 

Czy jest szansa, że do 2030 roku Via Maris będzie przejezdna?

Na potrzeby opracowania studium przyjęto koncepcję, że Via Maris zostanie wybudowana do 2030 roku? Czy jest to realne?

Jest szansa, że będzie zrealizowana ta inwestycja, to zależy od determinacji wszystkich zaangażowanych struktur

- wyjaśnia Garpiel.

Jak wyglądało spotkanie konsultacyjne ws. Via Maris w Rumi?

Na poniedziałkowym spotkaniu w Rumi pojawiło się około 15 osób. Podczas konsultacji pokazano obecne natężenie ruchu na dw 213 i starej dk6, czy przebieg proponowanych korytarzy Via Maris. Przedstawiono zidentyfikowane problemy, do których należą:

  • przebieg starej DK6 przez tereny silne zurbanizowane Rumi i Redy,
  • kongestia drogowa w miesiącach letnich pomiędzy Trójmiastem a gminą Władysławowo,
  • wady infrastruktury drogowej w ciągu dróg wojewódzkich,
  • jednopoziomowe skrzyżowania z liniami kolejowymi,
  • powiązanie portu we Władysławowie z układem drogowym.

Mieszkańcy mieli okazję zadać pytania ws. planowej budowy Via Maris. Pojawiły się kwestie akustyczne i przechodzenie zwierząt koło drogi czy strefy ujęć wody.

Dlaczego ta droga kończy się zaraz za Redą? Dlaczego nie ma żadnej koncepcji, która pozwalałaby okalać także Wejherowo i dopiero za Wejherowem wyprowadzić ten ruch? 

- zapytał jeden z mieszkańców.

Padła odpowiedź, że jest to bardzo trudne do zrobienia ze względu na to, że tereny w okolicach Wejherowo są objęte obszarem Natura 2000. Ponadto z publiczności pojawiła się informacja, że planowana jest droga, która połączy Wejherowo z Celbowem.

Zebrani poruszyli także jedną z najciekawszych kwestii - kiedy powstanie Via Maris?

Na potrzeby tego opracowania założyliśmy, że droga zostanie wykonana do roku 2030. To jest założenie, na razie nie ma decyzji politycznej i finansowej ws. budowy drogi

- usłyszeliśmy w odpowiedzi.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: redakcja.trojmiasto@eska.pl