Ostatni Konstal 105N zjeżdża z trasy. Od teraz flota gdańskich tramwajów będzie się składała wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych

2021-03-05 17:20
konstal
Autor: mat. pras.

Konstal 105N przechodzi na emeryturę. Od teraz flota gdańskich tramwajów będzie składała się wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych. Wysłużone „stopiątki” zastąpią nowe PESY Jazz Duo. Bydgoska firma właśnie dostarczyła do Gdańska ostatnie sztuki z transzy trzydziestu zakupionych pojazdów.

Dokładnie 46 lat temu - 5 marca 1975 r.  na gdańskie tory wyruszył pierwszy wagon typu 105N. Kursował na linii nr 2 Oliwa – Śródmieście. Tramwaje Konstal 105N (i jego nowsza wersja - 105Na) były dostarczane do Gdańska w latach 1975-1990.

Łącznie wyprodukowanych zostało ponad 3500 wagonów „105”, z czego łącznie 274 wagony jeździły po Gdańsku. Przez 9 lat - w latach 1988-1997 - tramwaje te stanowiły 100% gdańskiego taboru.

W ostatnich latach „105” sukcesywnie wycofywane były z ruchu i zastępowane nowymi tramwajami. Teraz z ruchu wyłączone zostały ostatnie trzy składy „105”, które do 4 marca tego roku obsługiwały linię nr 8 Jelitkowo - Stogi.

- Dzisiaj mamy podwójną  datę historyczną, ponieważ 5 marca, 1975 roku przyjechała do Gdańska pierwsza 105. Zachwycała wtedy swoim nowoczesnym kształtem, przestronnością i dużą liczbą drzwi. Jednak każda generacja ma swój początek i koniec i również stopiątki muszą kiedyś pójść na emeryturę. To właśnie dzisiaj jest ten dzień. Witamy nową generację tramwajów. Pasażerowie na pewno docenią nową jakość – mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTMW sobotę, 6 marca 3 wagonowy tramwaj Konstal 105N, jeszcze raz wyjedzie na gdańskie tory. To ostatnia szansa, aby odbyć sentymentalną podróż tym zasłużonym pojazdem. Będzie on kursował na trasie Stogi – Jelitkowo, w godzinach 10.00 – 15.00. Mieszkańcy mogą skorzystać z tej atrakcji bezpłatnie.  

- Zapraszam wszystkich na przejażdżki okolicznościowe. Od godz. 10.00 do 15.00 będzie bezpłatnie jeździł trójskad  na trasie Stogi – Jelitkowo i każdy kto będzie chciał pożegnać się ze 105, to jutro będzie miał taką okazę. A za jakiś czas te tramwaje będą jeździły jako wozy historyczne. Zostawiamy w Gdańsku łącznie 6 wagonów typu 105N i 105Na – tłumaczy Maciej Lisicki, prezes GAiT.

Odbyliśmy ostatnią przejażdżkę tramwajem Konstal 105N! Posłuchaj, jak było:

Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki zakończonej niedawno dużej inwestycji, czyli zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo. Do Gdańska dotarł właśnie ostatni z 30 zamówionych przez  Gdańskie Autobusy i Tramwaje tramwaj Pesa Jazz Duo o numerze 1085. W piątek najnowszy gdański nabytek wyruszył na tory.

Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to nowoczesne pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane są w alfabecie Braille`a. Pojazdy wyposażone są w platformy dla niepełnosprawnych. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Wyposażone są także w zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Nowe tramwaje Pesa Jazz Duo posiadają szereg rozwiązań, które dodatkowo podnoszą komfort jazdy pasażerów. W pojazdach zamontowane zostały gniazda USB. Posiadają nowoczesny system klimatyzacji i ogrzewania, kierujący strumień powietrza na ściany boczne. Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna brawa oświetlenia, ta zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej tj. przy chłodzie jest to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury – barwa zimna.

Wartość całego, składającego się z dwóch transz, zamówienia, czyli łącznie 30 tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z pakietami specjalistycznymi to ponad 271 mln zł brutto. Pierwsza transza zamówienia, czyli 15 nowych tramwajów wraz z pakietami specjalistycznymi uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 83,5 proc. w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap IV A.Pierwsze tramwaje niskopodłogowe Gdańsk, jako jedno z pierwszych miast w Europie, włączył do swojej floty już w 1925 roku. Były to tramwaje wyprodukowane przez Gdańską Fabrykę Wagonów. Po Gdańsku jeździły one do lat 50. Po latach, dokładnie w 1997 roku Gdańsk, jako pierwsze - wraz z Warszawą - miasta w Polsce wprowadziły do swojej floty niskopodłogowe tramwaje wyprodukowane przez zakłady Konstal w Chorzowie.

Od 5 marca flotę tramwajową Gdańskich Autobusów i Tramwajów stanowią wyłącznie pojazdy niskopodłogowe. To łącznie 141 tramwajów przyjaznych osobom poruszającym na wózkach inwalidzkich, osobom o ograniczonych możliwościach poruszania, rodzicom z wózkami dziecięcymi. To 141 tramwajów przyjaznych wszystkim pasażerom.