Koniec ze szpecącymi banerami! Gdańsk i Sopot nakłada kary za nielegalne reklamy

2020-02-06 7:51
W ramach respektowania zasad Uchwały Krajobrazowej, dokładnie dziesięć gdańskich lokali zyska nowe banery i tablice przygotowane przez projektantów z Gdańskiej Szkoły Szyldu.
Autor: Dominika Bakura

Prawie 150 tys. zł! Tyle pieniędzy zapłacą właściciele lokali, których reklamy i banery nie wpisały się w przepisy Uchwały Krajobrazowej. Dotychczas regulacje dotyczyły miejsc, które powstały w Gdańsku po 2018 r. Od 2 kwietnia - dzięki zakończeniu dwuletniego okresu przejściowego - nowe prawo obejmie afisze i szyldy wszystkich punktów usługowych.

- Kończy się dwuletni etap przejściowy, który zakładał, że wszystkie reklamy i szyldy, istniejące przed wejściem w życie ustawy muszą być wymienione zgodnie z nowymi wytycznymi w ciągu dwóch lat – tłumaczy prezydent Piotr Grzelak. - Dziś widzimy już, jak zmienia się przestrzeń publiczna w Gdańsku, jak ujednolicane są elewacje, szyldy sklepowe. Chcemy, aby ten proces przebiegał sprawnie – dodaje przedstawiciel miasta.

Mimo, że wielu właścicieli respektuje obecne prawo – nadal są miejsca, w których kolorowe reklamy oszpecają budynki czy zabytkowe kamienice.

- Każdy, kto nie zastosuje się do regulacji Uchwały krajobrazowej, powinien liczyć się z karami finansowymi - mówi Michał Szymański, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Nałożyliśmy też już 30 kar na łączną kwotę ponad 150 tys. zł - wylicza Szymański.

W pierwszej kolejności upominamy i wzywamy do usunięcia nośnika reklamowego – tłumaczy Michał Szymański z gdańskiego ZDiZu. Posłuchaj:

Rekordzistą w egzekwowaniu przepisów Uchwały Krajobrazowej jest Sopot. Tu naliczono kary o wartości prawie 200 tys. zł.

- Te pieniądze pójdą na dalszą estetyzajce miasta – zapewnia Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Środki przeznaczymy także na remonty kamienic, które przez lata były degradowane przez reklamy i banery – dodaje wiceprezydent.

200 tys. zł – tyle łącznie wynoszą kary jakie sopoccy urzędnicy nałożyli na tych, którzy nie respektowali przepisów Uchwały Krajobrazowej. Posłuchaj:

W Gdyni tymczasem nadal nie obowiązuje Uchwała Krajobrazowa. Zasady umieszczania reklam regulują wymogi obowiązujące w ramach planów zagospodarowania przestrzennego. 

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE