InPost

i

Autor: Wikipedia InPost stał się gigantem na polskim rynku

Polski InPost rośnie w siłę. Zawrotna ekspansja na rynkach francuskich i brytyjskich

2022-10-27 11:27

Nikt nie spodziewał się, że polska firma InPost poczyni takie postępy. Na polskim rynku pojawiła się w 2006 roku (zał. 1999), w czasach dominacji Poczty Polskiej. Dziś firma rozwija się w zawrotnym tempie. Od niedawna zaczęła rozwój na rynkach światowych w tym we Francji i UK.

InPost w Polsce

W 2015 roku InPost przejął 100% akcji Polskiej Grupy Pocztowej, a akcje firmy zadebiutowały na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych pod koniec 2015 roku. Od 2016 roku firma zajmuje się głównie przesyłkami i rynkiem e-commerce. W 2022 roku InPost zanotował 9.3 mln aktywnych użytkowników aplikacji InPost Mobile. Ponadto pod koniec roku firma ma posiadać łącznie 20 tys. paczkomatów na terenie całej Polski. Następne duże kroki mają zostać postawione na rynkach zagranicznych.

Zagraniczna ekspansja

InPost na początku 2022 roku miał we Francji 1012 paczkomatów oraz 3935 w Wielkiej Brytanii. Starszą lokalizacją zagraniczną firmy są Włochy, gdzie w 2015 roku działało 100 paczkomatów. Na początku 2022 roku liczba ta przekroczyła 350 urządzeń. W 2021 roku InPost posiadał swoje punkty odbioru również w Hiszpanii (w lipcu 3200 sztuk).

Co ciekawe paczkomaty francuskie zarabiają więcej niż te w UK, których jest znacznie więcej. W drugim kwartale 2022 roku dochody z paczkomatów w Wielkiej Brytanii wyniosły zaledwie 58 mln zł, a we Francji aż 645 mln zł. Dla porównania w tym czasie InPost w Polsce zarobił 994 mln zł. Warto dodać, że w połowie 2022 roku akcje firmy wzrosły o 9% na giełdzie w Amsterdamie. Firma odnotowała także wzrost zysków z sieci włoskiej i brytyjskiej.

W skali całej grupy kapitałowej zysk brutto ze sprzedaży to 1213 mln zł, zysk na polskich paczkomatach osiągnął poziom 879 mln zł, zysk z usług kurierskich w Polsce to 116 mln zł, zysk na francuskich paczkomatach wyniósł 276 mln zł, a strata zaś na sieciach w UK oraz Włoszech osiągnęła 57 mln zł.

Plany rozwojowe InPost

Firma planuje do końca 2024 roku posiadać w Wielkiej Brytanii łącznie 10 tys. paczkomatów. Urządzenia to są jej atutem, a trzeba podkreślić, że firma jest europejskim liderem na tym polu. Szybki rozwój pozwoli jej wejść na kolejne rynki, być może poza Europą. Od niedawna firma działa też na rynku austriackim, gdzie radzi sobie całkiem dobrze. Do 2024 roku InPost chce dostarczyć w rejon miasta Salzburg 1000 paczkomatów.

Europa Zachodnia ma znacznie lepiej rozwiniętą logistykę, przez to boom na paczkomaty jest tam nieco opóźniony. To jest wielka szansa dla polskiej firmy. W Austrii urządzenia firmy działają pod logo MyFlexBox. Warto też dodać, że InPost dostarcza swoje paczkomaty do innych krajów, a są to: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Litwa, Łotwa Estonia, Słowenia, Słowacja, Czechy, Irlandia, Islandia, Kolumbia, Kanada, Australia oraz Brazylia.