Wiosna tuż, tuż! Jak ODCHUDZAĆ się skutecznie?

2022-02-07 15:00
Odchudzanie
Autor: PublicDomainPictures/Pixabay/cc0 Dieta i aktywność fizyczna sposobem na poprawę kondycji i wyglądu

Pierwsze tygodnie nowego roku już za nami. Wielu Tarnowian wśród postanowień noworocznych wymieniało przejście na dietę i zdrowsze odżywianie. Czy nadal trzymacie się tych obietnic, czy już porzuciliście marzenie o lepszej formie? Nasza ekspertka podpowiada, jak wytrwać w postanowieniu i odchudzać się skutecznie.

Nie na lato, ale na lata

Budowanie formy albo walka z nadprogramowymi kilogramami nigdy nie są łatwe. Wbrew obietnicom z internetu, wymagają nie tylko motywacji i determinacji, ale również czasu. Bo dieta, to nie restrykcje przez dwa tygodnie, tylko zdrowy sposób żywienia na lata. Dlatego dietetycy radzą metodę małych kroków i stopniową rezygnację z niezdrowych przekąsek.

POSŁUCHAJ: Jak wytrwać na diecie? - radzi Joanna Mamuszka, dietetyczka z ZPS w Tarnowie

- Wielu moich pacjentów, kiedy odchudzają się sami, wprowadza restrykcyjny model żywienia. Obcinają sobie dużo kcal, wykluczają z diety wszystko, co do tej pory sprawiało im przyjemność i liczą na szybkie efekty. Tymczasem to najprostsza droga do porażki, bo po dwóch tygodniach organizm zacznie się dopominać o to, co mu zabieramy. Dieta nie może być katorgą, bo na niej nie wytrwamy. Dlatego proponuję stopniowe wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych, zamianę sklepowych słodyczy na owocowe przekąski i umiarkowaną aktywność fizyczną. To, w dłuższej perspektywie czasu, musi przynieść spodziewane efekty – mówi Joanna Mamuszka, dietetyk z Zespołu Przychodni Specjalistycznych w Tarnowie.

Zdrowe odchudzanie

Trening, pot i łzy

Aktywność fizyczna jest ważna. Pomaga nam utrzymywać ciało w dobrej kondycji i sprawia, że czujemy się lepiej. Nie od dziś wiadomo, że ruch jest niezbędnym elementem wszystkich kuracji odchudzających. Jednak liczbę jednostek treningowych i rodzaj wysiłku warto dostosować do indywidualnych potrzeb. Ostre trenowanie siedem dni w tygodniu pewnie mocno podbuduje naszą wydolność, ale niekoniecznie sprawi, że strzałka wagi zacznie spadać. Warto wybrać taki ruch, który sprawia nam przyjemność, po to by jak najdłużej z niego korzystać, a nie rezygnować, zanim wykorzystamy cały karnet na siłownię.

Dieta, jak sukienka, musi pasować

Wiele osób, które borykają się z nadwagą czy otyłością, od lat bezskutecznie próbuje walczyć z nadmiarem kilogramów. Niestety, wysiłki nie przynoszą efektów, a to powoduje spadek motywacji i starań. Joanna Mamuszka przyznaje, że konsultacja ze specjalistą w wielu przypadkach pomaga przełamać impas.

- Bardzo wielu moich pacjentów wymaga dieto terapii, a nie tylko zwykłej diety. Mamy teraz wysyp różnego rodzaju zaburzeń pracy tarczycy, insulinooporność, Hashimoto itd. Dlatego w pierwszej kolejności trzeba wykonać badania, na ich podstawie ocenić pacjenta i jego potrzeby i pod niego ułożyć plan żywieniowy. I to działa. Moi pacjenci chudną, i dorośli i dzieci. Ten spadek masy ciała nie musi być spektakularny i błyskawiczny, ale ważne, że jest. To sukces, którego efekty przetrwają dłużej, niż szybka utrata wagi. Takie szybkie odchudzanie często kończy się efektem jo-jo – przekonuje Joanna Mamuszka.

I dodaje, że na wadze nie warto stawać rano i wieczorem. Wahania wagi w tak krótkim czasie nie dadzą miarodajnych wyników. Najlepiej ważyć się raz na kilka tygodni, a jeszcze lepiej robić sobie zdjęcia swojej sylwetki. Bywa bowiem tak, że waga nie zmienia się zbyt mocno, ale w wyniku diety i aktywności fizycznej następuje rekompozycja ciała, dzięki czemu sylwetka wygląda lepiej. A taki efekt to najlepsza motywacja do dalszej pracy.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: online@grupazpr.pl

QUIZ. Wiesz, ile lat grozi za to przestępstwo? W kilku przypadkach możesz doznać szoku

Pytanie 1 z 20
Jaka kara grozi za dostarczenie alkoholu osobie małoletniej?
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE