Tarnów będzie miał trzeci zjazd z A4

i

Autor: Radio ESKA

Wiadomości

Tarnów. Trzeci zjazd z autostrady jednak realny. Budowa połączy się z inną inwestycją na A4

2023-06-03 14:46

Trzeci zjazd z autostrady A4 to już nie tylko marzenie – przyznają władze powiatu tarnowskiego. Temat pojawił się lata temu, ale dopiero teraz można mówić o postępach. Starostwo ma już nowy pomysł na północny węzeł w Tarnowie. Na realizację trzeba będzie jednak długo czekać. Zgodnie z obecnym planem, powstanie zjazdu jest uzależnione od innej inwestycji na A4.

O konieczności wybudowania w Tarnowie trzeciego zjazdu z A4 mówi się od lat. Nowy węzeł, dzięki któremu możliwe będzie włączanie się na autostradę z DW 973, doczekał się nawet opracowań. Inwestycja ma być realizowana w północnej części miasta, na tzw. „polach klikowskich” w pobliżu ul. Niedomickiej. Do tego szczególnie nawołują władze powiatu, które uważają, że węzły Tarnów-Centrum i Tarnów-Zachód są niewystarczające.

– Trzeci zjazd jest bardzo potrzebny, bo między dwoma istniejącymi zjazdami jest prawie 14 km. Poza tym, jeżeli popatrzymy na te zjazdy, to zobaczymy, że jeden jest w zasadzie w gminie Wierzchosławice, a drugi w ogóle poza Tarnowem. De facto Tarnów nie ma takiego zjazdu. Zwracaliśmy uwagę ministrowi infrastruktury, że trzeci zjazd bardzo odciążył by miasto – przekonuje starosta tarnowski Roman Łucarz.

Jedna z koncepcji pojawiła się w 2017 roku ze strony starostwa. W 2019 roku swój pomysł przedstawił tarnowski magistrat. Plany zostały jednak na biurku. Na postępy w tej sprawie trzeba było długo czekać. Do momentu, w którym tarnowskie starostwo przyznało, że budowa trzeciego zjazdu nadal jest jak najbardziej realna.

Władze powiatu miały również znaleźć sposób na sfinansowanie inwestycji. Problem w tym, że jak na razie ze strony GDDKiA nie padły żadne deklaracje. Z kolei samo utworzenie trzeciego zjazdu byłoby w pełni uzależnione od innej inwestycji planowanej na autostradzie.

Budowa węzła miałaby się odbywać równocześnie z zapowiadanym przez rząd tworzeniem trzeciego pasa ruchu na A4 z Tarnowa na zachód. Poszerzenie autostrady znalazło się w Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. To znaczy, że na kolejny krok trzeba będzie czekać jeszcze kilka lat. Sam węzeł może zostać oddany do użytku dopiero w przyszłej dekadzie.

Koncepcja trzeciego węzła w Tarnowie

i

Autor: Urząd Miasta Tarnowa Koncepcja trzeciego zjazdu z autostrady A4 opracowana przez tarnowski magistrat

– Ten plan ma jeszcze dziesięcioletnią perspektywę. My na razie opracowujemy dokumentację, żeby w ogóle ogłosić przetarg na zaprojektowanie tej przebudowy. To jest dopiero etap wewnętrzny, żeby mieć gotowe jakieś założenia, które skonsultujemy jeszcze z ministerstwem – tłumaczy Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Połączenie budowy trzeciego zjazdu z poszerzeniem A4 o trzeci pas to nie wszystko. Władze powiatu chcą, żeby całość od strony logistycznej i projektowej traktować jako jedną inwestycję. Głównie dlatego, że oddzielne dobudowanie węzła do autostrady miałoby być droższe i mogłoby potrwać znacznie dłużej.

– Nie chcemy wychodzić przed orkiestrę, bo później to skrzyżowanie musiałoby być przebudowane. Tak założyliśmy i takie czynimy starania, żeby to było właśnie wtedy, kiedy będzie budowany trzeci pas ruchu na A4. To byłby najlepszy czas. Jeżeli chodzi o proces inwestycyjny, to my liczymy, że to zajmie od 5 do 7 lat – przyznaje starosta Łucarz.

Połączenie obu inwestycji miałoby też rozwiązać problem ze znalezieniem funduszy na budowę zjazdu. Koncepcja z 2017 przewidywała koszty w wysokości nawet 40 milionów złotych. Po latach mówi się już o 60 milionach. Zdaniem starostwa, nowy węzeł miałby być finansowany z tych samych środków co budowa trzeciego pasa A4.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: online@grupazpr.pl!

QUIZ: Kultowe auta z PRL-u. Sprawdź, ile o nich wiesz!

Pytanie 1 z 10
Potocznie mówiło się na niego Maluch. O którym aucie mowa?
Pomorskie. Odwiedziliśmy budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE