Lekarz radzi: Jak się opalić, żeby się nie spalić. Wakacje 2020

2020-06-29 11:04 Domin / gk

Lato w pełni. Upały i słoneczna aura sprawiają, że chętnie wybieramy wypoczynek w plenerze. Przebywanie na słońcu może dać piękną opaleniznę, jednak gdy korzystamy z tego w nadmiarze, może to mieć fatalne skutki dla naszego zdrowia. Dlatego warto zachować środki ostrożności, by z wakacji przywieźć tylko dobre wspomnienia.

Na nadmiar słońca trzeba uważać bez względu na to, czy wypoczywa się nad morzem czy w górach. Słońce operuje wszędzie. I tę świadomość ma Beata Jaruszewska (34 l.), z Tucholi (woj. kujawsko-pomorskie), która przyjechała na wakacje nad Bałtyk i jest już właścicielką pięknej i zdrowej opalenizny, bo ze słońca korzysta rozsądnie.

- Opalam się stopniowo. Dwa, trzy pierwsze dni jestem na słońcu maksymalnie trzy godziny, by przyzwyczaić do niego skórę - mówi Beata. - Potem stopniowo przedłużam ten czas i wcale nie oznacza to, że przez tyle godzin leżę plackiem na plaży. Opalam się w ruchu, robię sobie przerwy. Po prostu, korzystam z każdej okazji, gdy słoneczko wyjdzie zza chmur. Przyznaję, że używam olejków z niskim filtrem i smaruję się nimi kilka razy, zawsze po wyjściu z wody. I jak na razie ten mój sposób się sprawdza. Mam brązową opaleniznę, nigdy promienie słoneczne nie poparzyły mojej skóry. Jeszcze większą uwagę zwracam na moje dzieci nigdy nie chodzą po plaży bez czapki. Często razem z dziećmi wchodzę po kostki do wody żeby się ochłodzić.

Potwierdza to Jerzy Tarnowski, lekarz rodzinny, który zaleca ostrożne korzystanie z promieni słonecznych.

- Pierwszy kontakt ze słońcem najlepiej ograniczyć do kilkunastu minut i codziennie przedłużać go o kolejne minuty - mówi lek. Jerzy Tarnowski. - Im jaśniejsza karnacja skóry, tym należy stosować preparaty do opalania z wyższym filtrem.

Co ciekawe, na słońce szczególnie powinni uważać ludzie o niebieskich oczach i blond włosach, rudowłosi też zazwyczaj mają jasną karnację, dodatkowo ze skłonnościami do piegów. Słońca, szczególnie w godzinach południowych, powinny unikać małe dzieci i osoby starsze.

W gorące dni nasz organizm traci dużo wody, dlatego warto również pamiętać o jej uzupełnianiu. Woda również zabezpiecza nasze ciało przed przegrzaniem.

- W upały trzeba dużo pić niegazowanej wody i chłodzić ciało w kąpieli - dodaje lek. Jerzy Tarnowski. - W ten sposób też chronimy skórę przed oparzeniem.

Wakacje 2020:

Wyjątkowa iluminacja Filharmonii w Szczecinie na Święto Muzyki

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express. Kliknij TUTAJ