Co słychać na budowie tunelu w Świnoujściu? Wyspiarka drąży 10 metrów na dobę [DUŻO ZDJĘĆ]

2021-04-08 13:48 PAZ Czyż

W Świnoujściu wydrążono już ponad 100 metrów tunelu pod Świną! Maszyna TBM Wyspiarka przebiła się już przez ścianę czołową w szybie startowym i układa kolejne pierścienie tunelu. Zgodnie z harmonogramem za około pół roku maszyna powinna przebić się pod dnem Świny i dotrzeć na wyspę Wolin, gdzie przygotowywana jest komora do jej odbioru.

Obudowa tunelu będzie składała się z 785 pierścieni, a każdy z nich z 8 elementów.  Do środy 8 kwietnia zamontowano ich 71, czyli gotowych jest 116 metrów tunelu. Jeden pierścień – w zależności od wielkości - będzie ważył od 75 do 100 ton. TBM Wyspiarka może drążyć maksymalnie 6 cm na minutę, co z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych operacji technologicznych, daje około 10 metrów na dobę. Jednocześnie ze specjalnych pierścieni układa za sobą kolejne elementy obudowy tunelu, który w przekroju kołowym i szerokości wewnątrz ma 12 metrów. Elementy pierścieni są produkowane w zakładzie prefabrykacji na terenie budowy.

- Bardzo ważna jest tu precyzja. Szerokość jednego nie może różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm  – podkreśla Piotr Flisiak, dyrektor kontraktu z firmy PORR, generalnego wykonawcy tunelu w Świnoujściu.

Gotowe elementy pierścieni (tzw. tubingi) są składowane na placu magazynowym, skąd w odpowiedniej kolejności przewożone są do komory startowej. Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy gigantycznej tarczy skrawającej (ma 13,5 metra średnicy), którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na przodzie tej tarczy znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu. Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Kolejnym, płuczka już z wydobytym urobkiem, wraca do zakładu. Tam jest czyszczona, oddzielana od urobku i dzięki temu może być wykorzystana wielokrotnie.

To nie wszystkie prace, jakie toczą się na terenie całej inwestycji. - Jednocześnie trwa między innymi przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu, kontynuowane są roboty przy kanalizacji tłocznej oraz deszczowej. Prowadzone są także roboty drogowe-ziemne, czyli profilowanie, uzupełnienie i zagęszczanie podłoża pod przyszłą drogę – wylicza Bogusław Konopko z firmy SWECO, pełniącej rolę inżyniera kontraktu. 

Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście. Koszt inwestycji to ponad 900 mln złotych, z czego dofinansowania z UE to ponad 775 mln złotych. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 roku.

Raport z Anteny 08.04