Plakat w ramach kampanii Nie za późno, nie za wczas. Do poradni przyjdź na czas

i

Autor: Katarzyna Ziółkowska-Dąbek Plakat w ramach kampanii "Nie za późno, nie za wczas. Do poradni przyjdź na czas"

W Sosnowieckim Szpitalu Miejskim ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjna "Nie za późno, nie za wczas. Do poradni przyjdź na czas"

2023-05-29 13:59

Kolejki i tłok to bardzo częsty widok w praktycznie każdej placówce medycznej w kraju. Przyczyn ich powstawania jest wiele. Jedną z nich są pacjenci, którzy do poradni przychodzą często na długo przed umówionym czasem.

W Sosnowieckim Szpitalu Miejskim rusza ogólnopolska kampania edukacyjna, mająca na celu skrócenie kolejek w poradniach i optymalne wykorzystanie dostępności lekarzy.

- Pacjenci przychodzą do poradni często od godzin otwarcia. O godzinie 7.00 zgłasza się 50 pacjentów, którzy tłoczą się w poczekalni. Chcemy wrócić do tych czasów, kiedy pacjent przychodził na właściwą godzinę. Ten tłok powoduje, że pacjenci są zestresowani - powiedziała nam prezes sosnowieckiego szpitala Aneta Kawka.

Tłok w poczekalni powoduje tez stres u personelu medycznego.

- Wizyta u lekarza to powinno być takie bardzo intymne zdarzenie i pacjent powinien się móc do tego przygotować, nie wchodzić zdenerwowany. Jak za każdy razem są otwierane drzwi, a jeszcze po drodze dwie, trzy osoby usiłują tą kolejkę ominąć, to podnosi poziom agresji - mówi Tadeusz Urban, prezes Śląskiej Izby Lekarskiej

W ubiegłym roku Narodowy Fundusz Zdrowia odnotował blisko 17 milionów niezrealizowanych wizyt u lekarzy. Wszystko przez nieodpowiedzialnych pacjentów, którzy zapisują się na wizyty, a potem nie przychodzą na nie. W województwie śląskim na umówioną wizytę z lekarzem nie przyszła co 10 osoba.

- Czy zapominają, czy jeszcze są niegotowi? Czy są jeszcze inne ważniejsze rzeczy?Ja rozumiem, że zdarzają się sytuacje losowe, nie wiem ktoś zachoruje i nie może wyjść z domu, ma wizytę również bardzo ważną. Natomiast warto zadzwonić do swojego świadczeniodawcy, bo w tym czasie może on kogoś innego umówić. Mamy zbyt mało lekarzy, zbyt dużo ludzie choruje, a w tym czasie kiedy nie wykorzystujemy optymalnie czasu pracy, który lekarze nam kontraktują, to wtedy mamy ten kłopot dużych kolejek - mówi Piotr Nowak, dyrektor śląskiego oddziału NFZ w Katowicach

W ramach kampanii w Sosnowieckim Szpitalu Miejskim pojawiły się plakaty z 5 podstawowymi zasadami korzystania z poradni. Dodatkowo powstały ulotki oraz animacja, która będzie wyświetlana w komunikacji miejskiej.

Docelowo kampania ma objąć placówki szpitalne w całym kraju.