Tunel podziemny w Dąbrowie Górniczej zastąpił przejazd kolejowy. Na Pogorię III dojedziemy szybciej

Nowy tunel podziemny pod torami kolejowymi w Dąbrowie Górniczej już jest otwarty! Dzięki niemu szybciej dojedziemy do Pogorii III lub Parku Zielona. Tunel ułatwi życie mieszkańcom i turystom. Tunel zastąpił przejazd kolejowy, na którym dochodziło do tragicznych wypadków.

Tunel w Dąbrowie Górniczej otwarty

W Dąbrowie Górniczej powstał tunel podziemny pod linią kolejową w centrum miasta. Dzięki temu wyraźnie skróci się czas przejazdu między dwiema częściami miasta, co poprawi komfort życia mieszkańców, a jednocześnie ułatwi dojazd turystom do terenów rekreacyjnych nad Pogorią III i Parku Zielona.

- W piątek wieczorem otworzymy tunel w centrum. To najważniejsza część skomplikowanej budowy centrum przesiadkowego. Oddane do ruchu zostaną nowe jezdnie, chodniki i drogi rowerowe, które umożliwią mieszkańcom sprawne, wygodne i bezpieczne poruszanie się między dwoma podzielonymi torami częściami miasta - pochwalił się Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Zaznaczył przy tym jednak, że to nadal miejsce budowy, na którym trwają prace porządkowe i wykończeniowe. Wraz z tunele otwarte zostały przebudowane ulice Kolejowa, Limanowskiego w kierunku Konopnickiej, a także nowa droga do skrzyżowania ulic Korzeniec i Robotniczej. Na ich styku powstały ronda, która upłynnią ruch w kierunku parku Zielona, Pogorii III czy Łęknic.

Autobusy pojadą przez nowy tunel

Od soboty 15 października na stałe trasy powróciły linie autobusowe nr 604, 644, 716 i 903N, które w kursach przez Łęknice pojadą przez tunel z obsługą przystanków przy ul. Konopnickiej z jednej i Kościuszki z drugiej strony. Bez zmian pozostają natomiast jeszcze trasy linii 16, 79 i 242. Docelowo wszystkie będą obsługiwać centrum przesiadkowe przy przebudowywanym właśnie dworcu PKP.

Dąbrowa Górnicza przebudowuje centrum z PKP

Przy budowie centrum przesiadkowego i przebudowie układu drogowego miasto połączyło siły ze spółką PKP PLK. Dzięki temu na stacji powstały także nowe perony i prowadzące do nich przejścia podziemne z windami.

Warta 229 mln zł inwestycja – realizowana przez konsorcjum miejscowych spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowy Górniczej – zyskała 82,5 mln zł dofinansowania: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Dodatkowo – w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 – przebudowywany jest także dworzec w centrum. PKP zleciły te prace firmie Berger Bau Polska, która inwestycję ma zakończyć w pierwszej połowie 2023 roku.