Droga Regionalna w Rybniku

i

Autor: UM Mosty (UM Rybnik) Marzec 2020

Rybnik. Oferty na budowę Drogi Regionalnej droższe, niż założyło miasto. Będą zmiany w budżecie?

Do przetargu wpłynęły tylko dwie oferty, obie znacznie przekraczające założenia miasta. Jednak władze Rybnika nie chcą rezygnować z inwestycji, ponieważ wtedy pozyskane dofinasowania by przepadły. Na najbliższej sesji radni będą zastanawiać się, jak przesunąć środki w budżecie.

Niedawno Rybnik ogłosił przetarg na budowę rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna. Chodzi o czterokilometrowy fragment drogi od węzła wodzisławskiego na DK 78 do ronda na ul. Sportowej.

W ramach inwestycji ma powstać:

  • bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego,
  • skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową,
  • 4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła,
  • 5 przepustów dla zwierząt.

Budowa odcinka Drogi Regionalnej obejmuje również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę oraz budowę sieci uzbrojenia terenu. Wzdłuż powstaną ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni. Gotowy jest już projekt drogi, zakończone są sprawy związane z wykupem terenów pod jej budowę. Brakuje tylko wykonawcy.

Za drogie oferty, ale miasto nie chce stracić dofinansowań

Do przetargu zgłosiło się dwóch wykonawców. Obie oferty, które wpłynęły, znacznie przekraczają kwotę zaplanowaną w budżecie miasta. Firma STRABAG Infrastruktura Południe wyceniła prace na ponad 351 mln zł, a firma Budimex S.A. oceniła wartość robót na ponad 267 mln zł.

Z kolei miasto liczyło, że koszt budowy zmieści się w 200 mln zł. Kwota ta obejmuje już pozyskane wcześniej dofinansowanie w wysokości 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i 65 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład.

Mimo, iż oferowane kwoty znacznie przekraczają założenia miasta, władze Rybnika zdecydowały się rozstrzygnąć przetarg. Inaczej środki pochodzące z dofinansowania by przepadły, a czas oczekiwania na inwestycję znacznie by się wydłużył.

- Niestety znalezienie w budżecie miasta dodatkowych pieniędzy na budowę drogi, oznacza opóźnienie innych, wcześniej zaplanowanych przedsięwzięć. Ostatecznie o zmianach budżetowych zadecydują radni na najbliższych sesjach - wyjaśnia Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Obecnie trwa ostateczna, formalna weryfikacja dokumentów przetargowych. Na dniach powinniśmy poznać wykonawcę inwestycji. Równocześnie rybniczanie dowiedzą się, z jakiej realizacji będzie trzeba zrezygnować w tym roku.

Większą część Drogi Regionalnej oddano do użytku w 2020 roku

Przypomnijmy: większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej została oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Było to przeszło 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej. Inwestycja kosztowała przeszło 475 mln zł, z czego 290 mln zł pochodziło ze środków unijnych.