Obwodnica Katowic zamknięta. Są objazdy

i

Autor: Google Maps

Obwodnica Katowic zamknięta na dwa miesiące. Jak skrócić drogę?

Od poniedziałku na blisko dwa miesiące zamknięta ma zostać droga wykorzystywana przez kierowców jako zachodnia obwodnica Katowic. Przecinające Lasy Panewnickie przedłużenie ul. Gościnnej w Rudzie Śląskiej umożliwia w wielu przypadkach ominięcie korków w katowickim centrum.

Zamknięta zachodnia obwodnica Katowic

O zamknięciu drogi, określanej nieraz jako „zachodnia obwodnica Katowic” lub „obwodnica Panewnik” (od nazwy katowickiej dzielnicy, do której prowadzi), poinformował w swoim serwisie magistrat Rudy Śląskiej.

- Od 4 lipca do 31 sierpnia zamknięta dla ruchu zostanie tzw. obwodnica Panewnik. Objazd poprowadzony zostanie ul. Panewnicką w Katowicach oraz ulicami Oświęcimską i Piłsudskiego w Rudzie Śląskiej – zasygnalizowali rudzcy samorządowcy. - Zmiany w organizacji ruchu spowodowane są likwidacją przyczółków wiaduktów kolejowych, znajdujących się nad zamykaną drogą. Ulica ta na większości odcinka przebiega przez Rudę Śląską, jednak znajduje się w utrzymaniu Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach.

Połączenie zaczyna się na styku trzech miast: Katowic, Chorzowa oraz Rudy Śląskiej, skrzyżowaniem z rudzką ul. Oświęcimską w rejonie węzła autostrady A4 „Chorzów Batory”. Następnie przecina m.in. bocznice likwidowanej kopalni Wujek-Śląsk oraz Lasy Panewnickie.

„Obwodnica” kończy się w rejonie oczyszczalni ścieków Katowickich Wodociągów, skrzyżowaniem z katowicką ul. Panewnicką. Drogę tę często wybierają kierowcy z południowych dzielnic Katowic – na trasie do centrum miasta albo jadący od strony Chorzowa w kierunku Mikołowa – aby to centrum ominąć.

Utrudnienia na drogach w Katowicach

Biorąc pod uwagę problem komunikacyjny m.in. w tym rejonie, samorząd Katowic pracuje nad przygotowaniem przedłużenia przelotowej ul. Bocheńskiego (w praktyce równoległego do zamykanego teraz połączenia, bliżej centrum miasta). Dałoby ono nową trasę do południowych dzielnic Ligota i Panewniki.

Z końcem kwietnia br. urząd miasta, po konsultacjach z mieszkańcami, wybrał wariant przedłużenia ul. Bocheńskiego. To zachodni odcinek głównego układu komunikacyjnego wokół centrum; pozostałe jego części to Drogowa Trasa Średnicowa, autostrada A4 i droga krajowa nr 86 - ul. Murckowska.

Prace nad nowym połączeniem do południowych dzielnic miasta, odchodzącym od jednego z krańców tego „ringu”, prezydent miasta Marcin Krupa sygnalizował m.in. w ostatniej samorządowej kampanii wyborczej. W rejonie obecnego zakończenia ul. Bocheńskiego, przy ul. Załęska Hałda, ma powstać też układ komunikacyjny powstającego kompleksu sportowego ze stadionem miejskim.

Nowy dojazd do Panewnik

W 2019 r. miasto zamawiało wariantowe rozwiązania koncepcyjne dla poprowadzenia nowego dojazdu do dzielnicy Ligota-Panewniki – od planowanego na obecnym końcu ul. Bocheńskiego ronda do włączenia w rejon ulic: Hadyny, Kijowskiej i Wybickiego. W terenie to odległość ok. 1,8 km.

Przewidziano, że planowana droga będzie miała klasę Z (droga zbiorcza). Uwzględnione mają zostać: dwupoziomowe przekroczenie przebiegających tamtędy linii kolejowych, infrastruktura rowerowa (po stronie zachodniej), chodnik (po stronie wschodniej), odwodnienie i oświetlenie.

Konsultacje wypracowanych koncepcji odbywały się w listopadzie i grudniu ub. roku, za pomocą ankiety internetowej. Zaproponowano trzy warianty. Pierwszy wiódł na południe, równolegle do ul. Dobrego Urobku, wzdłuż terenów dawnej linii kolejowej do ul. Hadyny. Drugi i trzeci wariant były przesunięte na zachód (drugi z włączeniem do ul. Kijowskiej, trzeci do ul. Hadyny).

W efekcie konsultacji władze miasta zdecydowały o przygotowaniu tzw. wariantu alternatywnego, łączącego rozwiązania dwóch pierwszych wariantów, na podstawie którego zostanie zlecone przygotowanie dokumentacji projektowej.

Przedłużenie ul. Bocheńskiego od lat znajduje się w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Katowice.