Nowe drogi rowerowe w Katowicach. Prawie 7 kilometrów tras w kilku dzielnicach miasta [ZDJĘCIA]

2020-08-14 7:57

W sierpniu dobiegła końca budowa dwóch dróg rowerowych na południu Katowic o łącznej długości 4,4 km, a już niebawem rozpocznie się budowa dwóch kolejnych dróg rowerowych, w centralnej i północnej części miasta, o łącznej długości 2,4 km. Łącznie Katowice przeznaczą na wspomniane inwestycje ponad 8 mln zł.

Nowe drogi rowerowe w Katowicach

Właśnie zakończyła się budowa 2,7-kilometrowego odcinka drogi rowerowej, która połączyła Rondo Huchrackiego w Panewnikach z ul. Medyków. Z kolei druga ukończona droga rowerowa, o długości 1,7 km, stanowi kontynuację tej pierwszej – i prowadzi od ul. Medyków do Centrum Przesiadkowego „Ligota”, które zostało otwarte pod koniec 2018 roku.

Z nowych dróg korzystają już przede wszystkim mieszkańcy Panewnik, Ligoty i użytkownicy CP „Ligota”. - Cieszę się, że miasto staje się coraz bardziej przyjazne dla rowerzystów. Dobrym rozwiązaniem są kontraruch i kontrapasy w strefie Tempo 30, a przede wszystkim ścieżki rowerowe, których z roku na rok jest coraz więcej. Wszystko to sprawia, że rowerzyści w Katowicach mogą się czuć coraz lepiej i bezpieczniej - podkreśla Marcin Franke, rowerzysta i społecznik z Katowic.​

Nowe ścieżki rowerowe w Katowicach będą za kilka miesięcy

Katowice, choć znajdują się w samym centrum aglomeracji, mają bardzo dużo terenów zielonych i zalesionych. Dlatego też ścieżki rowerowe nie muszą znajdować się jedynie w typowo miejskiej warstwie. Władzom miasta zależy na to, aby ścieżki gwarantowały połączenia z dzielnic i osiedli do terenów zielonych właśnie.

Dlatego właśnie pod koniec wakacji rozpoczną się prace przygotowawcze dla budowy dwóch ważnych z komunikacyjnego punktu widzenia dróg rowerowych. Pierwsza z nich to odcinek, który pozwoli nie skomunikować północne dzielnice miasta z Parkiem Śląskim, ale będzie też stanowił fragment drogi rowerowej, którą w przyszłości z tej części miasta będzie można dojechać do centrum. Mowa 1,3-kilometrowym połączeniu wzdłuż al. W. Korfantego na odcinku od ul. Telewizyjnej do ul. Gnieźnieńskiej.

– Droga będzie rozpoczynać się przy pętli Alfreda, a na wysokości ul. Mieczysława Karłowicza, przekraczać obydwa pasy ruchu i prowadzić po zachodniej stronie ulicy. Projekt uzgodniliśmy z Zespołem ds. Polityki Rowerowej oraz Radą Jednostki Pomocniczej – mówi Paweł Sucheta, zastępca naczelnika Wydziału Transportu w UM Katowice.

Koszt budowy drogi rowerowej wyniesie 1,36 mln zł, a wykonawca ma czas na jej ukończenie do końca stycznia 2021 r. Warto przypomnieć, że wspomniana droga rowerowa na pętli Alfreda połączy się z już istnieją, liczącą blisko 700 m. drogą rowerową prowadzącą wzdłuż ul. Telewizyjnej do Parku Śląskiego.
Kolejna droga rowerowa, której budowa rozpocznie się w sierpniu, ułatwi rowerzystom dojazd do Doliny Trzech Stawów. Droga o długości 1,1 km zostanie poprowadzona wzdłuż ul. Lotnisko. W kolejnych latach stanie się ona fragmentem znacznie większej drogi rowerowej, która będzie miała połączyć os. Paderewskiego z Nikiszowcem. Koszt budowy drogi wyniesie 1,67 mln zł. Wykonawca, zgodnie z umową, powinien ukończyć inwestycję do końca tego roku.

Katowice czy Sosnowiec? Sprawdź, czy wiesz o które miasto chodzi [QUIZ]

Pytanie 1 z 10
Które miasto uzyskało prawa miejskie wcześniej?
ESKA Summer City - Galeria Katowicka cz. IV