Pociąg Koleje Śląskie

i

Autor: GZM

Nowa para torów na trasie Katowice-Gliwice. Metropolia zaprasza do konsultacji społecznych

Dziś Koleje Śląskie jadące na trasie Katowice-Gliwice muszą ustępować pierwszeństwa pociągom międzynarodowym, nawet tym opóźnionym. Siatka połączeń nie może też być zbyt gęsta, bo torami przejeżdżają koleje dalekobieżne. Nowa inwestycja ma to zmienić.

Rusza kolejna tura konsultacji społecznych na temat drugiej pary torów na trasie Katowice-Gliwice. To już trzeci raz, kiedy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zaprasza mieszkańców do zapoznania się ze szczegółami inwestycji. Tym razem omawiane będą aktualne wyniki prac planistycznych oraz proponowane rozwiązania funkcjonalne.

Spotkania odbędą się w drugim tygodniu stycznia w pięciu miastach. Poniżej przedstawiamy harmonogram:

  • 9 stycznia 2023 - Świętochłowice, Centrum Kultury Śląskiej ul. Krauzego 1, godz. 17-19
  • 10 stycznia 2023 - Katowice, Szkoła Podstawowa nr 33 ul. Witosa 23, godz. 17-19
  • 11 stycznia 2023 - Zabrze, Miejski Ośrodek Kultury przy ul. 3 Maja 91A, godz. 17-19
  • 12 stycznia 2023 - Ruda Śląska, Stacja Biblioteka – dworzec Ruda Chebzie przy ul. Dworcowej 33, godz. 17-19
  • 13 stycznia 2023 -Chorzów, Focus Hotel ul. Armii Krajowej 15, godz. 17-19

Dzięki nowym torom pociągi na trasie Katowice-Gliwice będą kursować co kilkanaście minut

W maju zeszłego roku GZM podpisała porozumienie ze spółką PKP PLK w sprawie opracowania studium wykonalności dla budowy osobnej pary torów na trasie Gliwice-Katowice.

Celem inwestycji jest oddzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego. Trasa kolejowa między Katowicami a Gliwicami to jeden z najczęściej wykorzystywanych korytarzy transportowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Aktualnie pociągi Kolei Śląskich, które realizują przewozy wewnątrz województwa, dzielą tory razem z pociągami dalekobieżnymi. A to oznacza, że odstępy między kolejnymi pociągami regionalnymi na tej trasie są wydłużane na rzecz przejazdów dalekobieżnych. Zdarza się też, że Koleje Śląskie muszą ustępować pierwszeństwa pociągom kategorii premium lub międzynarodowym.

Dzięki nowym torom to ma się zmienić. Docelowo po zakończeniu inwestycji pociągi na trasie Katowice-Gliwice będą kursować co kilkanaście minut.

Nowe inwestycje kolejowe na Śląsku

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia finansuje w połowie koszty przygotowania dokumentacji oraz realizuje studium wykonalności wspólnie z PKP PLK. Ale to nie koniec zaangażowania Metropolii w rozbudowę tej kluczowej linii.

Na początku grudnia w ramach Programu Kolej Plus podpisano umowy na realizację sześciu projektów liniowych zgłoszonych przy udziale Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Trzy z nich są powiązane z realizowanym studium wykonalności na odcinku Katowice – Gliwice.

Tymczasem w listopadzie informowaliśmy o innej inwestycji PKP: budowie czterech nowych przystanków kolejowych w Katowicach. Pojawią się w południowych dzielnicach miasta, by zapewnić tamtejszym mieszkańcom lepszy dostęp do kolei.