Autobus, ZTM Metropolia

i

Autor: ZTM Metropolia/Facebook.com

Oto nowe linie autobusowe na Śląsku i w Zagłębiu. To Metrolinie. Mają być alternatywą dla samochodów. Jak będą działały?

2021-02-25 14:43

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia stworzyła właśnie tzw. Metrolinie. Jest to system 30 połączeń autobusowych ZTM, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się po obszarze Metropolii. Docelowo ma to być również alternatywa dla tych, którzy na co dzień poruszają się prywatnym samochodem.

Katowice: Najgłupszy złodziej świata? Wszedł do sklepu BEZ MASECZKI i ukradł kosmetyki. Wszystko nagrały kamery

Po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już niedługo będzie można przemieszczać się metroliniami – czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi dużymi miastami znacznie się skróci. Wspólną zaletą wszystkich linii metropolitalnych będzie ich zwiększona częstotliwość – autobusy będą kursowały częściej, na wybranych odcinkach co 15 minut. I choć nie wszystkie z nich będą w najszybszy możliwy sposób pokonywać trasy, to stworzą spójną całość, dzięki której pasażerowie będą łatwiej przemieszczać się po GZM.

Autobusy będą kursować pomiędzy największymi ośrodkami transportowymi – tam, gdzie leżą główne ciągi komunikacyjne. Wytyczone trasy, oparte na analizach, ściśle wiążą się z ideą zrównoważonej mobilności w Metropolii, czyli sposobem myślenia o mobilności, jako o czymś więcej niż o samym transporcie czy sposobie przemieszczania się na danym odcinku trasy. Chodzi o styl życia, sposób spędzania wolnego czasu, korzystania z usług i dóbr, a także ważną – ochronę środowiska.

Wdrożenie linii metropolitalnych, oznaczonych literą „M”, podzielone zostało na trzy etapy tworzące jeden, spójny system. W ramach pierwszego z nich uruchomione zostaną w kwietniu 2021 r. tzw. linie podstawowe, które będą często obsługiwać duże miasta, charakteryzujące się znacznymi potokami pasażerskimi. W kolejnym etapie, planowanym do uruchomienia w połowie tego roku, wyjadą linie uzupełniające, integrujące obszary Metropolii. W ostatnim z etapów wyjadą na trasy linie, których celem będzie zwiększenie dostępności do wszystkich wcześniej wprowadzonych metrolinii.

Uruchomienie tych linii daje szereg korzyści naszym pasażerom. Połączenia te udoskonalą ofertę transportową ZTM, ułatwią dostępność do poszczególnych gmin i poprawią jakość życia mieszkańców. Dla przykładu, uruchomione zostanie przyspieszone połączenie pomiędzy Tarnowskimi Górami i Gliwicami, którego dotychczas nie było, a na odcinku Katowice – Gliwice skróci się czas przejazdu o ponad 10 minut – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.Proponowany przebieg linii metropolitalnych wprowadzanych w III etapach do obecnej sieci transportowej GZM:I etap projektu, 5 kwietnia 2021 r. Linie o numerach:

  • M1 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice
  • M2 Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
  • M4 Sosnowiec, Katowice
  • M18 Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy
  • M24 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze
  • AP Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy)

II i III etap wdrażanego projektu, do końca 2021 r.

Linie o numerach: M3, M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M17, M19, M20, M21, M22, M23, M25, M26, M100, M102, M103, M104, M105, M106, M107, M108

M1

  • Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice
  • długość trasy: 33 km
  • czas przejazdu: 49 min
  • częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 15 min
  • liczba przystanków: 16/15
  • dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
  • ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Rynek Katowice, Dworzec PKP Gliwice, Arena Widowiskowo-Sportowa Gliwice
  • nowa linia

M2

  • Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
  • długość trasy: 22 km
  • czas przejazdu: 39 min
  • częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 10 min
  • liczba przystanków: 15/15
  • dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
  • ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Dąbrowa Górnicza, Huta Katowice, Strefa Kultury Katowice, Rynek Katowice, Supersam C.H. Katowice, Dworzec PKP Katowice
  • zastępuje dotychczasowe linie 801 oraz 831

M4

  • Sosnowiec, Katowice
  • długość trasy: 19 km
  • czas przejazdu: 40 min
  • częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 20 min
  • liczba przystanków: 16/17
  • dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
  • ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Supersam C.H. Katowice, Strefa Kultury NOSPR, Centrum Handlowe Dąbrówka Mała, Dworzec PKP Sosnowiec, Zagórze Zajezdnia
  • częściowo zastępuje dotychczasową linię 815

M18

  • Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy
  • długość trasy: 38 km
  • czas przejazdu: 75 min
  • częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 30 min
  • liczba przystanków: 16/17
  • dostępność: 20 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
  • ważne punkty na trasie: Gliwice Plac Piastów, Politechnika Śląska, Mikołów Dworzec PKP, Tychy Dworzec PKP, Paprocany

M24

  • Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze
  • długość trasy: 22/23 km
  • czas przejazdu: 42/49 min
  • częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 60 min
  • liczba przystanków: 13/15
  • dostępność: 20 godz. na dobę, w dni robocze
  • ważne punkty na trasie: Katowice Mickiewicza, Osiedle Tysiąclecia, Chorzów Hala Sportowa, Świętochłowice Polna, Dworzec PKP Ruda Chebzie, Zabrze Goethego
  • częściowo zastępuje dotychczasową linię 870

AP

  • Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy)
  • długość trasy: 42 km
  • czas przejazdu: 50 min
  • częstotliwość kursowania: docelowo w godzinach szczytu co 30 min
  • liczba przystanków: 5/5
  • dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
  • ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Strefa Kultury NOSPR, Port Lotniczy - dotychczasowa linia lotniskowa