Tramwaje Śląskie

i

Autor: ZTM Info / Facebook

Konsorcjum NDI odpowiada Tramwajom Śląskim. Jest zaskoczone zerwaniem umowy

W poniedziałek, 9 stycznia 2023 r., spółka Tramwaje Śląskie poinformowała o zerwaniu umowy dotyczącej remontu linii tramwajowej nr 14 w Mysłowicach. Wykonawca z którym zerwano umowę odpowiada. „ Oświadczenie o odstąpieniu od umowy – jest bezpodstawne”.

Wykonawca remontu torowiska tramwajowego linii nr 14 w Mysłowicach odpowiedział na zerwanie umowy przez Tramwaje Śląskie.

Konsorcjum NDI S.A. i NDI Sopot S.A. jednoznacznie wskazuje, że oświadczenie o odstąpieniu, złożone przez Tramwaje Śląskie S.A. - jednego z Inwestorów przedsięwzięcia (drugim jest Urząd Miasta Mysłowice) działającego na podstawie odrębnie zawartej umowy z Konsorcjum - jest bezpodstawne, a naliczona przez niego kara umowna jest w całości bezzasadna. Konsorcjum informuje, że wbrew stanowisku zamawiającego, opóźnienie w realizacji inwestycji nie zostało spowodowane przez okoliczności, za które odpowiedzialność ponosi wykonawca, lecz przez okoliczności niezależne od wykonawcy i leżące po stronie zamawiającego – przekazuje wykonawca.

Wykonawca wskazuje na liczne braki po stronie zamawiającego

Konsorcjum NDI zwraca uwagę, że w trakcie prac wyszły na jaw liczne uchybienia i braki w przekazanej przez Tramwaje Śląskie dokumentacji. Co skutkowało czasowym wstrzymaniem robót i wykonaniem dodatkowych prac nieobjętych umową.

Choć zamawiający był na bieżąco i niezwłocznie informowany przez wykonawcę o wystąpieniu każdej z ujawnionych przeszkód, nie podejmował niezbędnych decyzji warunkujących możliwość kontynuowania prac przez wykonawcę, znacznie opóźniając realizację inwestycji – czytamy w oświadczeniu konsorcjum.

Oprócz tego wykonawca przekazuje, że w grudniu doszło do spotkania pomiędzy zamawiającym a konsorcjum i wtedy Tramwaje Śląskie miały deklarować przeprowadzenie dalszych rozmów w sprawie przedłużenia czasu realizacji umowy.

Ponadto, Konsorcjum podkreśla, że decyzja zamawiającego o odstąpieniu od umowy budzi istotne wątpliwości w zakresie jej celowości. Pod warunkiem postulowanego przez wykonawcę współdziałania zamawiającego z konsorcjum, wykonawca jest w stanie ukończyć inwestycję w 2023 r., podczas, gdy bezpodstawne rozwiązanie umowy przez zamawiającego spowoduje przesunięcie terminu jej realizacji o przeszło rok, skutkując jej ukończeniem najwcześniej w 2024 r. - dodaje konsorcjum.

Inwestycje konsorcjum NDI na Śląsku

Wykonawca napisał także w oświadczeniu, że nie zgadza się ze spółką Tramwaje Śląskie w stwierdzeniu o „nierzetelności” w zakresie prac. Jako argument konsorcjum podaje kilkanaście innych inwestycji, które zostały wykonane na terenie Śląska.

Ponadto, o rzetelności wykonawcy świadczy zrealizowanie przez Konsorcjum na rzecz Tramwajów Śląskich S.A. kilkunastu innych inwestycji, w całości odebranych przez zamawiającego i oddanych do użytku publicznego, w tym np. w Katowicach, Chorzowie, Zabrzu, Rudzie Śląskiej i Bytomiu – komentuje wykonawca.

Zerwanie umowy na remont linii nr 14

W maju 2021 r. Tramwaje Śląski razem z władzami miasta, podpisały z wykonawcą umowę opiewającą na kwotę 52,8 mln zł brutto. Umowa dotyczyła wykonanie inwestycji dla społki Tramwai Śląskich. Całość prac w zakresie tramwajowym i miejskim, obejmowała drogi i podziemną infrastrukturę. Początkowo całość miała zostać wykonana do 30 września 2022 r. W poniedziałek, 9 stycznia 2023 r., rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, przekazał, że już wcześniej, uznając zgłaszane przez wykonawcę przyczyny, spółka zgodziła przesunąć termin realizacji w zakresie tramwajowym na 5 grudnia 2022 r.