Velostrada - autostrada rowerowa w Jaworznie

i

Autor: Katarzyna Ziółkowska-Dąbek Velostrada - autostrada rowerowa w Jaworznie

Będzie autostrada dla rowerów w Śląskiem. Połączy Katowice z miastami Zagłębia

2019-11-27 12:05

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia poinformowała o planach budowy autostrady dla rowerów. Velostrada miałaby powstać za około 2 lata. Właśnie rozpoczął się przetarg na opracowanie koncepcji trasy. W zależności od warunków autostrada dla rowerów może mieć 20 albo nawet 30 kilometrów.

Velostrada połączy Śląsk i Zagłębie

Autostrada dla rowerów w województwie śląskim to nowy pomysł Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W założeniu ma połączyć miasta Zagłębia z Katowicami. Do realizacji tej inwestycji jej pomysłodawcy planują wykorzystać dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe.

Chodzi o to, aby rowerzyści mogli wygodnie przemieszczać się szeroką trasą z systemem wjazdów i zjazdów, oddzieloną od ruchu samochodów i pieszych.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła właśnie przetarg na przygotowanie koncepcji przebiegu szybkiej drogi dla rowerów.

0 Velostrada ma być kręgosłupem transportu rowerowego, który połączy miasta w Metropolii. To działanie w kierunku integracji tej ważnej dla mieszkańców miast infrastruktury - mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Pomysł zarządu Metropolii GZM polega na tym, żeby wykorzystać nieczynne trasy kolejowe do celów rekreacyjnych i komunikacyjnych. Władze GZM przekonują, że pozwoli to jednocześnie na rewitalizację terenów poprzemysłowych. Autostrada dla rowerów jest też elementem prac nad utworzeniem Roweru Metropolitalnego, bo przecież muszą być miejsca przystosowane odpowiednio do jazdy na rowerze.

Autostrada dla rowerów w woj. śląskim. Przebieg trasy

O tym jak konkretnie ma wyglądać trasa Velostradyzadecydują wyniki analizy w oparciu o wyznaczone przez Metropolię trzy warianty trasy. Co istotne, każdy z wariantów zakłada, że autostrada dla rowerów będzie się zaczynała w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończyć w Dąbrowie Górniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria.

Na początku Metropolia będzie analizowała możliwość stworzenia trasy w trzech wariantach.

  • Pierwszy wariant zakłada, że trasa ma liczyć ponad 20 km łącząc Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. Plan zakłada jednocześnie wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie.
  • Drugi wariant zakłada, że trasa będzie przebiegała po śladzie nieczynnej już linii kolejowej liczącej około 30 kilometrów. Mowa o linii przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice.
  • W trzecim wariancie również Metropolia bierze pod uwagę nieczynną linię kolejową. W tym przypadku chodzi o 32-kilometrowy odcinek łączący Dąbrowę Górniczą z Katowicami. Na trasie znalazłby się też Sosnowiec i Mysłowice.

Autostrada dla rowerów ma zapewnić szybki i bezpieczny przejazd dla rowerzystów. Jej atutem będzie to, że będzie całkowicie niezależna od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych. Jednak, żeby to osiągnąć niezbędna będzie budowa tuneli i kładek.

Rowerzyści będą się przemieszczać dwupasmową drogą o minimum 4 metrach szerokości z wyznaczonymi pasami ruchu. Na trasie mają się też pojawić Punkty Obsługi Rowerów i miejsca parkingowe. Velostrada ma być też dobrze oświetlona.

Oferty przetargowe na opracowanie koncepcji autostrady dla rowerów można składać do 12 grudnia 2019 roku. Po rozstrzygnięciu postępowania wyłoniona firma ma 7 miesięcy czasu na przygotowanie koncepcji. 

Sonda
Który wariant Velostrady najbardziej ci się podoba?