W ubiegłym tygodniu mieszkańcy Siedlec przez kilka dni mogli jeździć po mieście autobusem elektrycznym, który testowało siedleckie MPK

i

Autor: Monika Półbratek W ubiegłym tygodniu mieszkańcy Siedlec przez kilka dni mogli jeździć po mieście autobusem elektrycznym, który testowało siedleckie MPK

Wnioski prezesa MPK po przetestowaniu w Siedlcach autobusu elektrycznego [AUDIO]

2020-08-13 8:44

Siedlec nie stać na takie pojazdy. „To by była rozrzutność” – mówi o takim wydatku prezes MPK. W ubiegłym tygodniu, od 4 do 8 sierpnia, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne testowało w pełni elektryczny autobus na ulicach miasta. Jest on ekologiczny, ale także drogi. Koszt jego zakupu to ponad 2 mln 200 tys. zł netto. Spółka liczy się jednak z tym, że w przyszłości będzie musiała o takim zakupie pomyśleć. Czy będzie możliwy?

Zdaniem Jacka Dmowskiego, prezesa MPK w Siedlcach, w momencie zakupu i początkowej eksploatacji autobusu elektrycznego, koszty byłyby tak duże, że zdecydowanie przewyższyłyby rozwiązania tradycyjne. W przyszłości, gdy miasto będzie musiało spełnić wymogi taboru niskoemisyjnego, mogłoby zakupić taki pojazd, ale nie z własnych środków finansowych. Warunkiem takiego zakupu byłoby otrzymanie wysokiej dotacji.

Liczymy tutaj na wsparcie programów rządowych. Czy to programów związanych z Unią Europejską, czy uruchamianych przez chociażby Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Takie programy będą uruchamiane w najbliższym czasie, i przy dofinansowaniu na poziomie minimum 75 procent zakup zarówno autobusu, jak i przygotowanie infrastruktury ładującej na terenie zajezdni czy na terenie miasta, wydaje się być zasadnym i logicznym. Z własnych środków, wydaje mi się, że jest to niemożliwe. Należy baczyć i szanować pieniądze publiczne, więc to by była, moim zdaniem, rozrzutność.

Przetestowanie takiego pojazdu na ulicach Siedlec przyniosło jednak spółce wiele istotnych i praktycznych informacji oraz spostrzeżeń.

– Mogliśmy się dowiedzieć, jak auto zachowuje się w warunkach jazdy miejskiej. Jakie jest to zużycie energii. Ile czasu trwa proces ładowania. Jakie parametry podczas ładowania muszą spełnić nasze instalacje elektryczne. Jak auto zachowuje się na drodze – tu były cenne uwagi kierowców, doświadczenia związane m.in. z odzyskiem energii w ruchu miejskim podczas ładowania. Tak że tych informacji troszkę zebraliśmy – podsumowuje Jacek Dmowski.

Podczas 5-dniowego testowania na trzech liniach w Siedlcach, autobus przejechał łącznie 900 km. Ładowanie jego baterii trwało ok. 6 godzin. Po jej pełnym naładowaniu na linii 18 autobus był w stanie przejechać około 230 km. Jak podkreśla prezes, to bardzo dużo, zważywszy na fakt, iż panowały akurat wysokie temperatury, przez co duża część energii była zużywana na klimatyzację i chłodzenie baterii. Więcej informacji na temat wyników testowania pojazdu na siedleckich ulicach usłyszycie w zamieszczonym poniżej materiale dźwiękowym.

Posłuchaj o tym, jak sprawdził się autobus elektryczny na siedleckich ulicach. Jakie wnioski po przetestowaniu pojazdu ma prezes MPK?
W Siedlcach testują elektryczne autobusy

Z którego miasta jest bliżej do Katowic? Masz 50 procent szans!

Pytanie 1 z 10
Z którego miasta jest bliżej do Katowic?