RZESZÓW. Tunel pod rondem Pobitno? Coraz bliżej do realizacji tej inwestycji

i

Autor: Urząd Miasta Rzeszowa

Tunel pod rondem Pobitno coraz bliżej. Wniosek o pozwolenie na budowę u wojewody

2021-05-21 12:18

Tunel pod rondem Pobitno ma zastąpić obecne skrzyżowanie. Nowe, będzie wielopoziomowe. O jego przebudowie mówiono w mieście od dawna, ale dopiero teraz ta inwestycja ma szansę na realizację. Miejscy urzędnicy złożyli już do wojewody podkarpackiego wniosek o pozwolenie na budowę tego skrzyżowania. Oprócz tego w miejskim budżecie zarezerwowano ponad 1,5 mln złotych potrzebnych na wykup gruntów. Jednak najważniejszym elementem przebudowy ronda Pobitno będzie budowa tunelu.

Rondo Pobitno zostanie przebudowane, aby usprawnić ruch w tej części miasta, upłynnić go, a przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo na jednym z najbardziej obciążonych w Rzeszowie skrzyżowań. Wniosek miał być złożony jeszcze w ubiegłym roku, jednak dopiero teraz udało się dopracować dokumentację, aby można było się starać o pozwolenie na budowę. - Pieniądze na wykup gruntów, które będą potrzebne do realizacji tego zadania są zabezpieczone w budżecie miasta. Na szczęście nie jest to duża kwota, około 1,6 miliona złotych – mówi pełniący funkcję prezydenta, Marek Bajdak.

- Bez wątpienia Rzeszów potrzebuje nowych rozwiązań komunikacyjnych. Rondo Pobitno – ze względu na swoją lokalizację - to jedno ze strategicznych i najbardziej przeciążonych skrzyżowań, dlatego planowana przez miasto inwestycja jest niezwykle istotna z punktu widzenia poprawy płynności ruchu oraz bezpieczeństwa drogowego. Rozwiązanie projektowe w postaci tunelu będzie zdecydowanie wygodniejsze dla kierowców, a jednocześnie nie będzie też uciążliwe dla okolicznych mieszkańców – podkreśliła wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.

CZYTA TAKŻE: Imprezy w Rzeszowie i okolicy. Co robić w weekend 21-23 maja?

Co zakłada projekt przebudowy ronda?

Zakres prac obejmuje budowę oraz rozbudowę dróg na długości ok 1,2 km. Największą zmianą będzie budowa otwartego tunelu pod jezdniami ronda wraz z wykonaniem dwujezdniowej drogi o długości 640 m w ciągu dróg: al. Armii Krajowej i al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, czyli w układzie północ - południe. Zgodnie z opracowaniem architektonicznym tunel będzie miał około 200 metrów długości i będzie się zaczynał w okolicach skarbca Narodowego Banku Polskiego przy al. Armii Krajowej, a kończył na skrzyżowaniu z ul. Morgową. Dodatkowo pasy drogowe na rondzie zostaną poszerzone do szerokości 5,5 m.

Inwestycja wymaga także przebudowy, budowy oraz rozbudowy dróg krzyżujących się na rondzie Pobitno. Chodzi nie tylko o główne arterie czyli al. Armii Krajowej, al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego i ul. Lwowską, ale także o ul. Morgową i Konfederatów Barskich. W kierunku ul. Morgowej powstanie dodatkowo prawoskręt. Przebudowana zostanie także sygnalizacja świetlnej na skrzyżowaniu ulic: Morgowej, al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, Konfederatów Barskich.

CZYTAJ TAKŻE: Grzegorz Braun zarzuca przestępstwo przewodniczącemu Rady Miasta. O co poszło?

Dla pieszych oraz rowerzystów powstaną oddzielne kładki oraz ścieżki rowerowe, które pozwolą na bezpieczne przechodzenie i jazdę rowerem w okolicach ronda. Powstaną też ekrany akustyczne, odwodnienie dróg, przebudowane zostaną drogi dojazdowe do ronda, aby usprawnić komunikację wokół samego ronda i umożliwić obsługę tego terenu.

Koszt inwestycji to ok. 120 mln złotych. Na wydanie decyzji ZRID służby wojewody mają 90 dni.

Rondo Pobitno znajduje się we wschodniej części miasta. Jest to rondo 4-wlotowe. W relacji wschód-zachód przez rondo przebiega ulica Lwowska, która łączy centrum miasta z wyjazdem z Rzeszowa w kierunku Jarosławia. Od strony południowej do ronda biegnie aleja Armii Krajowej, która poza przejmowaniem ruchu lokalnego, pełni rolę obwodnicy tej części miasta. A od strony północnej aleja Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego – droga, która poza przejmowaniem ruchu lokalnego, pełni rolę łącznika miasta z autostradą A4 oraz drogą ekspresową S19.

Pies Kajtek spod Rzeszowa otrzymał protezę łapki