Na skrzyżowaniu ulic Kwiatkowskiego i Powstańców Warszawy w Rzeszowie powstanie trzypoziomowe rondo

i

Autor: Urząd Miasta Rzeszowa

Inwestycje w Rzeszowie

Trzypoziomowe rondo na skrzyżowaniu Kwiatkowskiego i Powstańców Warszawy

2023-03-21 15:38

W poniedziałek w rzeszowskim Urban Lab odbyły się konsultacje społeczne dotyczące ważnego dla układu komunikacyjnego miasta zadania – przebudowy skrzyżowania ul. Kwiatkowskiego, Powstańców Warszawy i Podwisłocza. Inwestycja jest już w fazie projektowej.

Przebudowa rzeszowskiego skrzyżowania

Skrzyżowanie Kwiatkowskiego, Powstańców Warszawy i Podwisłocza jest jednym z najmocniej obciążonych ruchem punktów na mapie komunikacyjnej Rzeszowa. W rozwiązaniu tego problemu pomóc ma przebudowa. W ciągu alei Powstańców Warszawy, na kierunku wschód-zachód ma powstać wiadukt. Pod nim projektowane jest rondo. To rozwiązanie zgodne z analizami ruchu, przeprowadzonymi przez naukowców z Politechniki Rzeszowskiej.

Trwa projektowanie tego zadania, które przewiduje budowę wiaduktu w ciągu al. Powstańców Warszawy, na kierunku wschód-zachód. Wiadukt, według założeń projektantów, ma mieć długość 230 metrów. Pod nim powstać ma rondo. Z kolei pod rondem mają znaleźć się przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.

Różne warianty nowego ronda

Koncepcja stworzona przez Promost Consulting została skonsultowana z Miejskim Zarządem Dróg w Rzeszowie. Efektem konsultacji jest powstanie dwóch kolejnych wariantów przebudowy skrzyżowania, w których dodano m.in. dodatkowe pasy ruchu. Korzystaliby z nich jadący od strony Mostu Karpackiego oraz od strony alei Powstańców Warszawy w kierunku Podwisłocza. Warianty różnią się także rondami. Dwa rozwiązania przewidują rondo turbinowe, jeden rondo dwupasmowe.

- Na początku prac projektowych było kilkanaście koncepcji rozbudowy skrzyżowania. Po kilku miesiącach szczegółowych analiz wypracowaliśmy wariant, który zakłada budowę wiaduktu o długości 230 metrów oraz ronda. Chcąc uniknąć skrzyżowań różnych ruchów, które spowalniają przejazd samochodów, postanowiliśmy przenieść ruch pieszy i rowerowy na poziom -1. Piesi i rowerzyści korzystaliby z systemu ramp i łagodnych pochylni. Dzięki takiemu rozwiązaniu uda się stworzyć skrzyżowanie bez sygnalizacji świetlnych, a ruch będzie płynniejszy – mówi prof. Tomasz Siwowski, prezes Promost Consulting.

Biorący udział w konsultacjach mieszkańcy pytali m.in. o lokalizację przystanków autobusowych, sposób przeprowadzenia ruchu rowerowego i pieszego pod rondem, budowę ekranów dźwiękochłonnych, a także zakres przebudowy ul. Podwisłocze. Wszystkie pytania i sugestie będą poddane analizie, a następnie posłużą w wyborze ostatecznego wariantu przebudowy skrzyżowania. Projekt ma być gotowy do końca roku.

Przebudowa ronda Dmowskiego