Rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund! Może cię to ochronić przed oszustami

i

Autor: pexels

ciekawostki

Rozłącz się i odczekaj minimum 30 sekund! Ta metoda ochroni cię przed oszustami

2024-02-02 16:05

Uważajcie na telefony i maile od oszustów! CBZC ostrzega i radzi, co robić w sytuacji, gdy mamy podejrzenie, że ktoś próbuje nas oszukać. Co robić, by nie paść ofiarą spoofingu telefonicznego? Czasem przed utratą pieniędzy uratować może cię… 30 sekund! Może wystarczyć tak niewiele.

CBZC ostrzega przed oszustami

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości ostrzega – uważajcie nie tylko na podejrzane rozmowy telefoniczne! Oszuści nakłaniają do przekazania środków także za pośrednictwem maili. Do wiadomości tego typu dołączona jest umowa. Zawiera ona dyspozycje przekazania rzekomo zagrożonych środków. Mają one trafić na konto techniczne banku. Niestety, osoba postępująca zgodnie z instrukcjami naraża się na utratę pieniędzy. W rzeczywistości trafią one do oszustów. Ci, dla uwiarygodnienia fikcyjnego zagrożenia, wysyłają na numer telefonu ofiary SMS z numerem konta, na który należy przelać pieniądze.

Zwracamy uwagę, że w ostatnim czasie oszuści nie tylko w rozmowie telefonicznej nakłaniają klienta do przekazania środków, ale coraz częściej przesyłają również do poszkodowanego wiadomość mailową z rzekomą umową przekazania zagrożonych środków na konto techniczne banku lub wysyłają na numer telefonu ofiary SMS z numerem rachunku, na który należy przekazać środki. Wszystko po to, aby uwiarygodnić zagrożenie – można przeczytać w komunikacie CBZC.

Najlepiej płatne zawody, do których nie potrzeba ci studiów

Jak uchronić się przed oszustwem?

Jak reagować w sytuacji, w której podejrzewamy, że ktoś próbuje nas oszukać? CBZC udziela bardzo przydatnej porady. Brzmi ona po prostu „rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund”. Nawet tak krótka chwila pozwoli ci ochłonąć, zastanowić się nad sytuacją i zareagować nieimpulsywnie.

Pamiętaj bądź ostrożny, nie ulegaj panice, kontaktuj się ze SWOIM BANKIEM korzystając z zasady: „rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund”. Następnie, połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił do Ciebie. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.

Technika, którą wykorzystują dzwoniący oszuści nazywana jest spoofingiem telefonicznym. Polega ona na podmianie identyfikatora osoby dzwoniącej. Oszukiwana osoba otrzymuje w takiej sytuacji telefon z teoretycznie autentycznego numer infolinii np. banku. Jak może przebiegać rozmowa z oszustami? CBZC zaprezentowało przykładowy scenariusz konwersacji, zaczynającej się od informacji o rzekomym zagrożeniu dla pieniędzy na naszym koncie.

Rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund! Może cię to ochronić przed oszustami

i

Autor: CBZC
Pożar Fabryki Lloyda w Bydgoszczy